Maart  2012
Home Nieuws Agenda MaandOverzicht Praktisch Achtergrond
Jaar 2009 Jaar 2010 Jaar 2011 Jaar 2012 Jaar 2013 Jaar 2014 Jaar 2015
Januari 2012
Februari 2012
Maart 2012
April 2012
Mei 2012
Juni 2012
Juli 2012
Augustus 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012
December 2012

Overzicht Griekse Muziek in Maart 2012

Alle evenementen afdrukken

Enkel dit evenement afdrukken

Ano Kato

kwartet

Ano Kato speelt deze keer als kwartet in het Lutherse kerkje Wijcker Swaen in Beverwijk (Noord-Holland). Eens per maand, telkens op een vrijdagavond, vindt er een kleinschalig, intiem concert plaats.

Ano Kato speelt uitsluitend op traditionele instrumenten die in de Griekse muziek gebruikelijk zijn. De groep speelt verschillende stijlen Griekse muziek, hoofdzakelijk dansmuziek, en hun repertoire breidt zich alsmaar uit. Het programma varieert natuurlijk naargelang van de bezetting, maar dat het een mix wordt van diverse soorten Griekse volksmuziek lijkt zo goed als zeker. Oude traditionele nummers, Griekse stadsmuziek en zelfs een paar endechna-liederen behoren deze keer tot de mogelijkheden.

Over Ano Kato leest u meer op hun website: http://www.anokato.nl

Praktische gegevens
Vrijdag 30 maart, 20u15, Wijcker Swaen, Koningstraat 119, 1941 BC Beverwijk (NL)

Inkom: € 20,- (normaal tarief). Vrije plaatskeuze.

Meer informatie en reserveren via het Kennemer Theater: http://www.kennemertheater.nl

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 13/11/2011

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Theodorakis-Ensemble

Liederen over verzet, strijd en liefde

De talrijke liefhebbers van het Theodorakis-Ensemble zullen blij zijn te vernemen dat het ensemble nog eens in grote bezetting speelt.

Ze hebben tegenwoordig Eeklo als thuishaven maar de leden komen uit verschillende uithoeken van Vlaanderen. Het zijn allemaal professionele muzikanten, stuk voor stuk met een flinke dosis podiumervaring, die elkaar gevonden hebben vanuit hun gemeenschappelijke liefde voor de Griekse muziek.

Het Theodorakis-Ensemble werd in 1998 opgericht en ze namen al meteen een vliegende start, met een hele reeks uitermate geslaagde optredens vanaf april 1999 , voor telkens uitverkochte zalen. Tot ongeveer in 2003 bleef de vlam in de pijp en in die periode konden we regelmatig concerten van hen aankondigen. Daarna leek de motor af en toe wat te sputteren, niet omdat het enthousiasme bekoeld zou zijn, maar vooral om praktische redenen: het is immers niet eenvoudig om de agenda's van zoveel mensen tegelijk op elkaar afgestemd te krijgen. Je moet niet alleen een opening vinden voor de optredens zelf maar er moet vooraf ook nog flink gerepeteerd worden. Als je als toehoorder in de zaal zit lijkt het allemaal vanzelf te gaan, de juiste noten rollen op het juiste moment uit het juiste instrument, maar zoiets komt niet vanzelf, daar is veel en hard werk aan vooraf gegaan. Nogal wat leden van het Theodorakis-Ensemble geven les aan muziekscholen en conservatoria, ook 's avonds, en dat maakt het er niet eenvoudiger op, zeker niet als de verschillende lesroosters in de loop der jaren uit elkaar gaan schuiven. Het helpt natuurlijk wel dat ze het allemaal met veel plezier doen, of, zoals ze het zelf zeggen: het is werkelijk een hobby, zoniet een passie geworden, maar er zijn nu eenmaal maar 24 uur in een dag.

Organisatorisch gezien werden de zaken wat simpeler toen niemand minder dan Liesbeth List hen in 2007 vroeg om haar te begeleiden als ze optrad met de Mauthausen-cyclus. Dat deden ze namelijk in een beperkte bezetting, en dan heb je minder agenda's om rekening mee te houden. Het resultaat was er niet minder om, zo blijkt, want er kwamen verschillende optredens met die formule.

Maar nu gaan ze er dus weer in grote bezetting tegenaan, met twaalf uitvoerders: tien muzikanten, een zangeres en de dirigent. En ook op het programma werd niet bezuinigd. U krijgt "onder andere" (!) te horen: de volledige Mauthausen-Balladen, een grote selectie uit To Axion Esti, en liederen uit De kleine Cycladen, Romiosini, Ta Lyrika, Phaedra, Epifania, The Hostage, Balladen (Anagnostakis), Ta Laïka, Ta Tragoudia tou Andrea, Etat de Siège, ... Kortom, een uitgebreid overzicht van de meest belangrijke en/of meest bekende en geliefde composities van Mikis Theodorakis .

Zoals altijd staat het Theodorakis-Ensemble onder leiding van dirigent Xavier Roels , die tevens de arrangementen verzorgt. Voor de Griekse zang zorgt een andere vaste waarde, Marianne Van Eynde .

Meer informatie over het Theodorakis-Ensemble is te vinden op http://www.duoromanta.be . Daar zijn ook de gegevens te vinden over de live-cd en de video die van hun concerten gemaakt werden.

Praktische gegevens
Zaterdag 10 maart, 20u00, CC De Herbakker, Pastoor De Nevestraat 10, 9900 Eeklo (B)

Tickets: € 16,- in voorverkoop, € 18,- aan de kassa (als er nog plaats is!).

De plaatsen zijn niet genummerd.

Informatie en reserveren rechtstreeks bij het Theodorakis-Ensemble, p.a. Xavier Roels : telefonisch op 09/228.28.80 of 0476/34.84.19, of per e-mail naar [aanvragen e-mail adres] .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 31/01/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

The Story of Niko and Eleni

Rembetiko-musical van eigen bodem

De vzw Rizes zal zo langzamerhand wel een begrip geworden zijn bij Griekenlandliefhebbers in heel Vlaanderen. Hun producties zijn zonder meer ambitieus te noemen, maar ze hebben heel wat acteertalent in huis en daarom kunnen ze toch telkens een resultaat neerzetten dat mag gezien worden.

Dat was dan ook precies wat er gebeurde met hun eerste musical, "Music Roots of Greece". Die werd namelijk gezien (en gesmaakt) op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Na de première in hun thuisbasis, Genk, in januari 2006 , werd het gezelschap immers uitgenodigd naar o.a. Lokeren ( juni 2006 ) en Bredene ( mei 2007 ).

Hun tweede grote productie, opnieuw een musical, gaat de eerste achterna: de première in Genk, in februari 2010 , werd kort daarop gevolgd door een optreden in Aartselaar in april 2011 .

En nu, bijna dag op dag vijf jaar na de "Music Roots", komen de 33 acteurs, zangers en dansers m/v van Rizes opnieuw naar Bredene met hun "Niko en Eleni".

Een uitgebreide toelichting over deze productie vindt u in het artikel dat we wijdden aan het optreden in Aartselaar in april 2011 .

De vzw Rizes heeft ook een website http://www.griekseavond.be maar ze hebben het kennelijk zo druk met repeteren dat er niet veel tijd overblijft om hun site bij te houden. Een kwestie van prioriteiten, natuurlijk, en wie al één van hun opvoeringen meemaakte zal beamen dat de keuze van Rizes zonder enige twijfel de juiste is.

Praktische gegevens
Zaterdag 10 maart, 20u00, Meeting- en Eventcentrum Staf Versluys, Kapelstraat 76, 8450 Bredene (B)

Tickets: € 8,- in voorverkoop, € 10 aan de kassa.

Voorverkoop telefonisch op 0477/187.232 (Dennis) of eventueel ook online, via de website van de zaal http://www.stafversluyscentrum.be/ .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 31/01/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Mimis Plessas en Sonia Theodoridou

"Anthology"

Je moet al de laatste twee jaar in een hol diep onder de grond hebben doorgebracht om niet te weten dat Griekenland dezer dagen door een diepe crisis gaat. De Europese verzamelde pers weet ook waarom: de Grieken zijn allemaal super-mafiosi, corrupte luiaards en profiteurs en nog veel meer van dat fraais. Buitenlanders die wat beter vertrouwd zijn met Griekenland weten uiteraard wel dat dit - zacht gezegd - behoorlijk kort door de bocht is. En de laatste maanden hoor je ook wel andere geluiden, kennelijk omdat het internationale journaille op het lumineuze idee kwam om eens van het balkon van hun vijfsterrenhotel (met zicht op Syntagma) af te dalen en in de straten van Athene te gaan kijken, en vervolgens schrokken van wat ze daar zagen. Maar holle vaten klinken het hardst, natuurlijk, en de Jan-Kezen, Angela's en Nicolassen van de Europese politiek blijven - ten behoeve van hun kiesvee - steeds maar hameren op het profiteursthema.

Als Griek komen dergelijke beschuldigingen uiteraard hard aan. Het doet pijn, maar daarna? Hoe ga je daar mee om? Sommigen worden boos, sommigen reageren met ironie (en beelden Frau Merkel bijvoorbeeld af in het uniform van Hauptsparführer), anderen worden depressief. En nog anderen proberen er wat aan te doen. In die laatste categorie vinden we zangeres Sonia Theodoridou en haar echtgenoot, de dirigent Theodoros Orfanidis . Zij benoemden zichzelf min of meer tot onbezoldigd cultureel ambassadeur en besloten om het gehavende imago van hun land wat bij te spijkeren, door aan de wereld te laten zien dat er ook een ander Griekenland is, een Griekenland dat heel wat te bieden heeft op cultureel vlak. Bezoekers van deze website weten dat natuurlijk al veel langer, maar ze zullen het niet erg vinden als dat nog eens herhaald wordt, zeker niet als Mimis Plessas in hoogsteigen persoon speciaal naar Brussel overkomt om aan deze herhalingsles mee te werken.

De componist en pianist Mimis Plessas is zonder twijfel een "éminence grise" van het betere Griekse lied. Hij werd geboren in 1924 en wordt dit jaar dus 88, maar hij is één van die mensen waar de tijd geen vat op lijkt te hebben. Hij blijft altijd even jong van hart en geest. Hij had zijn eerste baantje als pianist toen hij 15 was, wat betekent dat hij al bijna driekwart eeuw professioneel met muziek bezig is. Zijn eerste plaat verscheen in 1952 en in de zestig jaren die sindsdien vervlogen zijn kwamen er meerdere honderden bij. Hij heeft dan ook een onafzienbare reeks succesnummers op zijn naam staan. In de laïka is hij gewoon onontkoombaar. Er zullen weinig zangers en zangeressen zijn die geen liedje van hem in hun repertoire hebben, en er zullen de laatste halve eeuw weinig avonden in de vele muziekclubs van Athene en andere steden geweest zijn waar niet minstens één nummer van hem gezongen werd. Zijn album "O dromos" (De weg) uit 1969 - meer dan veertig jaar geleden - is in Griekenland nog steeds de best verkochte plaat aller tijden. Met 2,5 miljoen exemplaren op 10 miljoen inwoners zal dat record ook moeilijk te evenaren zijn (en de eerstkomende jaren - of decennia - zal dat sowieso niet lukken, "dank zij" de crisis). In onze biografie van hem leest u meer over "het fenomeen Plessas", zoals de Grieken hem noemen.

De sopraan Sonia Theodoridou had nipt zijn kleindochter kunnen zijn maar dat is ze niet. Ze zijn wel cultureel verwant, en de overeenkomsten zijn frappant. Grote sterren van dergelijk kaliber willen nogal eens onuitstaanbaar verwaand zijn. Niet zij: zowel Plessas als Theodoridou zijn bescheiden, joviaal, vriendelijk, goedlachs enzovoorts. Maar zodra het op kwaliteit aankomt wordt het bij allebei bittere ernst. Op dat vlak worden geen concessies gedaan, het zijn allebei perfectionisten. Ze zijn ook allebei enorm veelzijdig. Plessas heeft zijn stempel gedrukt op zowat alle terreinen van de betere Griekse muziek, en daarnaast is er ook nog de jazz die als een rode draad doorheen zijn hele carrière loopt. Het repertoire van Theodoridou is iets gemakkelijker te omschrijven: ze zingt eigenlijk alles, punt uit. In de (westers) klassieke opera zullen er weinig partituren te vinden zijn die zij nog niet uitgevoerd heeft: Händel, Mozart, Puccini, Verdi, Purcell, Weill, ... Maar ze zingt evengoed werk van Manos Hadjidakis , Thanos Mikroutsikos , Vasilis Tsitsanis , Notis Mavroudis , Alkinoos Ioannidis , Thanassis Moraïtis of Jacques Brel - om enkel maar de meest bekende namen te noemen. Recent heeft ze zelfs Cypriotische traditionele muziek aan haar repertoire toegevoegd. Over haar schreven we al het een en ander naar aanleiding van haar optreden met de pianist Thodoros Kotepanos , in januari 2008 in Brussel.

Ook wat betreft naamsbekendheid zijn er gelijkenissen tussen Plessas en Theodoridou. Ze zijn allebei erg bekend in Griekenland, maar toch zullen nogal wat Grieken tientallen nummers van Mimis Plessas uit het hoofd kennen zonder te weten dat ze van hem zijn. En over Sonia Theodoridou zullen de meesten intussen wel weten dat ze uitstekend kan zingen (en met Griekse maatstaven gemeten is dat heel wat), maar misschien zonder te beseffen dat ze een veel gevraagde gastzangeres is in de meest prestigieuze opera-tempels van Europa en omstreken.

Het is niet de eerste keer dat Plessas en Theodoridou samenwerken. In juni 2011 mocht Mimis Plessas als eregast de aftrap geven voor het festival "Στο πανί και στο γυαλί" (Sto paní kai sto gialí, Op het doek en op de buis), een vier maanden durende (!) reeks concerten rond het thema filmmuziek. Het festival vond plaats in het Badminton Theater in Athene, zo genoemd omdat het in 2007 de gebouwen inpalmde waar tijdens de Olympische Spelen van 2004 de badmintonwedstrijden doorgingen. Het werd omgebouwd tot een hypermoderne theaterzaal met 2500 zitplaatsen, maar het filmmuziek-festival vindt wel plaats in de open lucht, in het bijbehorende park. Plessas koos voor Sonia Theodoridou als zangeres en hij begeleidde haar zelf op de piano.

Het programma van het concert in Brussel bestaat niet enkel uit filmmuziek. Het wordt aangekondigd onder de titel "Anthology" en het zal inderdaad een bloemlezing worden uit het beste werk van Mimis Plessas. De selectie werd mee gemaakt door Sonia Theodoridou, en dat zal geen gemakkelijke opgave geweest zijn want met "het beste van Plessas" kan je gemakkelijk een hele week aan één stuk concerten geven. Het zal duidelijk zijn dat zowel Plessas als Theodoridou hier hun eigen persoonlijke voorkeuren naast elkaar gelegd hebben. Van twee getalenteerde perfectionisten mag je dan verwachten dat het resultaat gezien (en gehoord) mag worden. En als ze dat dan nog zelf komen voorstellen ook, dan mag je er van uitgaan dat dit weer een zeer bezield concert zal worden.

Het concert is in feite ook de première van de gelijknamige cd , Anthology. Die verschijnt - niet toevallig - precies op de dag van het concert. Hij zal zelfs te koop zijn in de wandelgangen, en dat tegen een zeer speciale prijs, enkel voor deze gelegenheid, zo werd ons verzekerd.

Deze cd wordt de vierde productie van het nieuwe label "The Human Voice" , dat in 2010 opgericht werd door ... Sonia Theodoridou en haar echtgenoot Theodoros Orfanidis . Ook hier weer deze zelfde motivatie: ze willen kwalitatief hoogstaand werk van getalenteerde Griekse componisten voor het voetlicht brengen. Hoe ze dat concreet invullen blijkt al meteen uit hun eerste producties.

De eerste was een cd met 30 liederen van Yannis Konstantinidis (ook Constantinidis gespeld). Deze componist werd in 1908 in Smyrna geboren en overleed in 1984 in Athene. Tussenin schreef hij zowel klassieke als lichte muziek (dat laatste onder het pseudoniem Kostas Yannidis). Over hem schreven we al het een en ander naar aanleiding van een concert in de Art Base in januari 2011 . De cd geeft een goed overzicht van het werk van deze belangrijke figuur. De uitvoerders zijn Sonia Theodoridou (sopraan) en Yannis Vakarelis (piano). Deze laatste is u misschien bekend van zijn samenwerking met Maria Farantouri in 2005 maar hij heeft nog veel meer in zijn cv staan.

De tweede productie van "The Human Voice" is de cd "Shades of Love". Daarop staan teksten van de bekende dichter Konstantinos Kavafis , op muziek gezet door de (tot voor kort) onbekende componist Athanasios Simoglou (°1954), van beroep huisarts in Stuttgart. Kavafis is zijn favoriete dichter en hij componeert sinds 1983 muziek bij diens werk. Die composities bleven echter al die tijd onbekend, tot Orfanidis en Theodoridou ze hoorden en tot de vaststelling kwamen dat de man talent heeft. De cd werd in mei 2011 in Berlijn opgenomen en ze werd in oktober en november geïntroduceerd met concerten in Stuttgart, Athene en Thessaloniki.

Een dergelijke mobiliteit is in crisistijden niet zo vanzelfsprekend. Voor "Shades of Love" is een wat grotere bezetting nodig en dan tikken de reis- en verblijfskosten flink aan. Het probleem is al lang bekend, maar met krimpende budgetten voor "overbodige" dingen als cultuur is het nog meer acuut dan vroeger. Orfanidis en Theodoridou bedachten ook hiervoor een oplossing: ze bouwen momenteel een netwerk uit van getalenteerde muzikanten, overal ter wereld. Op die manier moet je niet langer het hele orkest op het vliegtuig zetten. Enkel de dirigent gaat op stap, met de partituur als het ware in zijn handbagage. De plaatselijke muzikanten studeren het werk in en voeren het uit, en daarna gaat de dirigent (Orfanidis) naar de volgende locatie. De naam van dit mobiele orkest? "Orchestra Mobile" , wat anders? De hoofdzetel is in Berlijn, waar Orfanidis en Theodoridou tegenwoordig ook wonen, maar er zijn intussen al "afdelingen" van het Orchestra Mobile in Amsterdam, Athene en Thessaloniki. Ook de lijst deelnemende muzikanten wordt steeds langer, en een bekende naam is bijvoorbeeld Evgenia Karlafti .

Voor het "Anthology" concert in Brussel moet het Orchestra Mobile niet aanrukken. De bezetting daar bestaat "enkel" uit:

  • Mimis Plessas, piano
  • Sonia Theodoridou, sopraan

Wie voor zo'n bezetting de neus ophaalt, wegens te licht, die heeft beslist de laatste jaren ook al in een hol onder de grond doorgebracht. Liefhebbers van Griekse muziek weten immers al langer dat je met die combinatie wel degelijk indrukwekkende concerten kan neerzetten. Vraag het maar aan diegenen die al een concert bijwoonden van Maria Farantouri met Henning Schmiedt (tussen april 2005 en oktober 2011 meerdere keren te horen), of Alkistis Protopsalti met Stefanos Korkolis ( oktober 2010 ), of Yannis Koutras met Thanos Mikroutsikos ( december 2010 ), of Vasilis Lekkas met Irina Valentinova ( februari 2010 ), of Savina Yannatou met Evgenia Karlafti ( november 2009 en oktober 2010 ), om maar een paar willekeurig gekozen voorbeelden te noemen. In al die gevallen ging het natuurlijk wel om de combinatie van een buitengewone stem met een buitengewone pianist(e). Dat zal deze keer niet anders zijn.

Dit is een eenmalig optreden, er zijn geen uitvoeringen in Nederland. Heel misschien komt er nog een concert in Berlijn, maar dat is niet zeker. Wie dit niet wil missen moet dus naar Brussel afzakken.

Op 23 maart is er nog wel een concert van Sonia Theodoridou in Keulen, in het "Belgisches Haus" daar, maar dat is met het Orchestra Mobile en niet met Plessas. Het thema daar is "Beautiful Greece" en dat is alweer een ander project van haar en haar man. Of toch niet helemaal, want eigenlijk willen ze met al hun concerten aantonen dat Griekenland niet zo lelijk is als het afgeschilderd wordt.

Een vraag waar we geen antwoord op weten: waarom uitgerekend Brussel kiezen voor dit unieke "Anthology" concert met Mimis Plessas? Voor vele Grieken is Brussel tegenwoordig toch zo ongeveer de hoofdstad van Mordor ? Misschien, maar dat geldt alvast niet voor Sonia Theodoridou. Zij houdt van Brussel, zegt ze, ze vindt het één van de mooiste steden van Europa, en ze hoopt zelfs dat ze er ooit nog eens kan komen wonen. Hoe sneller hoe liever, zeggen wij, zodat we nog veel interessante optredens als dit kunnen aankondigen.

Voor een voorschot op het luisterplezier kunt u zoals gewoonlijk terecht op YouTube . Sonia Theodoridou zingt voor u op https://www.youtube.com/results?search_query=Σόνια+Θεοδωρίδου of https://www.youtube.com/results?search_query=Sonia+Theodoridou . De twee zoekopdrachten geven verschillende resultaten, en beide samen geven u een kleine indruk van de grote verscheidenheid die ze te bieden heeft.

Dat geldt ook voor Mimis Plessas , dan wordt het respectievelijk https://www.youtube.com/results?search_query=Μίμης+Πλέσσας en https://www.youtube.com/results?search_query=Mimis+Plessas . Al deze filmpjes samen vormen tegelijk ook een staalkaart van een halve eeuw Griekse muziekgeschiedenis ...

Uiteraard zijn er ook klankfragmenten te vinden op de officiële website van Sonia Theodoridou zelf, http://www.soniatheodoridou.com (onder het knopje "audio"), en op de website van het Orchestra Mobile http://www.orchestramobile.com (onder het knopje "media"). Er staat natuurlijk nog veel meer informatie op die sites, en er is ook nog die van het platenlabel The Human Voice, http://www.thehumanvoicemusic.com .

Ook Mimis Plessas is bij de tijd met een eigen (Griekstalige) website, http://www.plessas.org .

Minder vrolijk wordt u van het artikel "Zwarte sneeuw in augustus" ( http://www.syntagmascopio.be/Crisis/zwarte-sneeuw-in-augustus.html ), dat een beeld geeft van de rampzalige toestanden in Griekenland in de zomer van 2011, toen de journalisten nog op het balkon (of in de bar) zaten. (Disclaimer: het artikel werd door één van ons in eigen naam geschreven.)

Praktische gegevens
Maandag 5 maart, 20u00, Bozar, Zaal M, Brussel (B)
Meer details op onze zaalpagina.

Tickets: € 25,-

De plaatsen zijn niet genummerd.

Voorverkoop via de website van de Bozar: . http://www.bozar.be .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 24/02/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Greek music event @ cc Muziekcafé

Met o.a. Lamazi

De stilaan traditionele Griekse muziekavonden in het CC Muziekcafé gaan verder, met ook deze keer een aantal verschillende onderdeeltjes.

Deze keer opent het duo Alek & Oleg (gitaar en mandoline) met melodietjes uit de Balkan. Ze beginnen al vrij vroeg, om 17 uur.

Dan neemt het duo Lamazi over. Met gitaar en cello dompelen zij u van 18 tot 19 uur onder in de sfeer van de Griekse endechna .

Dan bent u helemaal in stemming om van 19 tot 20 uur de inwendige mens te versterken met een Griekse maaltijd, mits vooraf te reserveren (zie onder).

Daarna volgt de muzikale hoofdschotel, van 20 tot 23 uur. Daarvoor transformeert Lamazi zich in een orkestje, dat er als volgt uitziet:

  • Alexandros Kyrkos (zang en gitaar)
  • Yannis Olsi Dhami (cello)
  • Christos Chaldoupis (zang en percussie)
  • Conny Essbach (accordeon en klarinet)

Op het programma staat meer traditionele Griekse muziek, met snuifjes Balkan en gipsy er doorheen.

Na 23 uur is het dan tijd voor het toetje, in de vorm van een jamsessie.

Meer informatie over Lamazi op http://www.lamazimusic.nl , en liefhebbers van zoekspelletjes kunnen hun hartje ophalen op de altijd verrassende website van het CC Muziekcafé http://www.cccafe.nl .

Praktische gegevens
Zondag 11 maart, 17u00, CC Muziekcafé, Rustenburgerstraat 384, 1072 HG Amsterdam (NL)

Inkom: € 3,-

Voor de Griekse maaltijd (van 19u tot 20u) moet u vooraf reserveren, per e-mail naar [aanvragen e-mail adres] .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 10/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dervisia

Op het "Bal der Geweigerden"

De traditionele Boekenweek in Amsterdam wordt al sinds 1947 georganiseerd en het opent altijd met het Boekenbal. Dat bal is enkel op uitnodiging toegankelijk en vroeger was daar (bijna) heel schrijvend Nederland te vinden. De laatste jaren is dat eerder heel uitgevend Nederland en half politiek Nederland. Dat zeggen tenminste de critici, die vinden dat het verworden is tot een onderonsje van de beau monde, een evenement dus dat nog enkel bedoeld is om aan netwerking te doen en dat met literatuur nog weinig te maken heeft. Misschien is dit een voorbeeld van "de druiven zijn groen", want het zijn natuurlijk de schrijvers die geen uitnodiging (meer) krijgen die kritiek hebben. Maar de laatste tijd zijn het er wel steeds meer die uit de boot vallen, dus helemaal ongegrond zal de kritiek wel niet zijn.

Nu willen schrijvers al wel eens tegen de schenen van de maatschappij schoppen en dus organiseren de verschoppelingen sinds 2002 hun eigen "Bal der Geweigerden" , vlak in de buurt en precies op hetzelfde moment. En om de elitaire overburen nog wat meer te jennen worden de kaartjes voor het "Bal der Geweigerden" zomaar aan iedereen verkocht. Niks geen uitnodigingen, je gaat er gewoon naartoe en je kan zo naar binnen (mits een bescheiden bijdrage).

De organisatoren reikten zelfs een tijdje een eigen prijs uit, de "Gouden Doerian", ter bekroning van het slechtste Nederlandse literaire werk van het jaar. Het was bedoeld als ludieke kritiek op de uitgeverijen, die kwantiteit boven kwaliteit verkiezen, maar dat kwam eigenlijk niet goed uit de verf door de controverse rond het initiatief. Lange tenen, zeggen sommige voorstanders, want een doerian is Indonesisch fruit dat inderdaad een afgrijselijke stank verspreidt maar dat anderzijds wel een lekkere pit bevat. Maar de juryleden, die de nominaties moesten motiveren, schreven zo enthousiast het werk van hun collega's de grond in dat er van het ludieke aspect niet veel meer overbleef. Ook het uitreiken van de prijs zelf verliep niet van een leien dakje, niet omdat er geen genomineerden waren, maar wel omdat geen enkele van de winnaars kwam opdagen om de prijs af te halen. De Gouden Doerian stierf dus een stille dood, maar het "Bal der Geweigerden" is alive and kicking. En half literair Nederland is nu daar te vinden in plaats van "aan de overkant".

Er is elk jaar een thema en dit jaar is het "Ulysses", naar de roman van de Ierse auteur James Joyce die in het begin van de vorige eeuw verscheen (de roman, niet de auteur). En vermits "Ulysses" hetzelfde is als "Odysseus" zitten we meteen in Griekse sferen. Daarom nodigde men de Amsterdamse Griekse groep Dervisia uit om voor de muziek te zorgen. En daarom komt het "Bal der Geweigerden" deze keer ook op onze website.

De specialiteit van Dervisia is de Griekse rembetika en kenners weten dat dit een muziekgenre is met verslavende nevenwerkingen. Wie weet komt er volgend jaar wel een lawine aan Nederlandstalige boeken over rembetika op ons af...

Praktische gegevens
Dinsdag 13 maart, 20u30, Club Up, Korte Leidsedwarsstraat 26, 1017 RC Amsterdam (NL)

Inkom: € 10,-

Leden van de "Kring" mogen gratis naar binnen, maar als u overweegt om u speciaal hiervoor lid te maken: vergeet het. De Kring is een besloten sociëteit voor kunstenaars, wetenschappers en kunstminnende leden. Kandidaat-leden moeten voorgedragen worden door twee bestaande leden en de aanvragen moeten eerst goedgekeurd worden door een ballotagecommissie en vervolgens door alle andere leden. Als u slaagt wordt u uitgenodigd om uw lidgeld te betalen, en dat bedraagt standaard € 350. Er zijn wel wat speciale regelingen voor jongeren en zo, maar een gewoon ticketje voor het bal is dan toch nog voordeliger.

Wie geen belangstelling heeft voor het literaire luik en alleen wil dansen, die wacht tot de klok twaalven slaat, vanaf dan bedraagt de inkom nog maar € 5,-

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 10/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

"Liefde in de Archipel"

Met Melina Chryssafi en Marios Kazas

Tijdens dit concert hoort u gedichten van de Griekse dichter en Nobelprijswinnaar Odysseas Elytis, op muziek gezet door verschillende componisten.

Dat wordt uitgevoerd door:

  • Melina Chryssafi , zang
  • Marios Kazas , piano

Melina Chryssafi werd in Athene geboren, studeerde in Straatsburg en werkt tegenwoordig in Luxemburg. Ze is vooral actief als actrice, maar eveneens als zangeres. Ze treedt regelmatig op in Luxemburg, Italië en Griekenland - en nu dus ook in België.

Ook Marios Kazas werd in Athene geboren maar hij houdt het minstens voorlopig nog bij Griekenland. Zowat alle jongeren willen daar weg, wegens geen toekomstperspectieven door de crisis, maar Kazas doctoreert momenteel aan de ... faculteit rechten in Athene, dus allicht zal hij het nog even uitzingen in zijn geboorteland. Hij heeft trouwens een aantal publicaties in juridische en literaire tijdschriften op zijn naam, dus hij meent het wel. Maar piano spelen kan hij ook, dat bevestigt niet alleen zijn diploma van het conservatorium van Athene maar ook de verschillende prijzen die hij al in de wacht sleepte. Naast optredens in Athene speelde hij al in Parijs, Egypte en Cyprus - en nu dus ook in België.

Praktische gegevens
Zondag 11 maart, 20u30 , deuren: 19u, The Music Village, Steenstraat (Rue des Pierres) 50, 1000 Brussel (B)

Inkom: € 17,- (Leden Music Village € 15,-).

Let op: gereserveerde plaatsen moeten niet vooraf betaald worden, maar uw reservering vervalt wel als u niet een kwartier van tevoren aanwezig bent.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 10/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Matoula Zamani & "78 Strofes"

Authentieke laïka uit de jaren '60 en '70

Toen de Art Base en de groep "78 Strofes" in augustus/september van vorig jaar de laatste details van dit concert invulden, zal geen van de betrokkenen vermoed hebben dat de gastzangeres, Matoula Zamani , goed zes maanden later aan een duizelingwekkende klim naar de absolute top van de Griekse muziekscène bezig zou zijn.

Maar laten we dit merkwaardige verhaal beginnen bij het begin, bij het programma van het concert. Dat bestaat uit "authentieke Griekse populaire muziek", authentieke laïka , zeg maar.

De laïka , de populaire muziek uit de steden, beleefde in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw een hoogtepunt. In tegenstelling tot de "Golden Sixties" van het Westen is de muziek uit die periode in Griekenland nooit naar de afdeling nostalgie verbannen geweest. Liedjes uit die periode behoren gewoon tot het standaard repertoire van vandaag. Generatie na generatie is er mee opgegroeid en de klassiekers zijn zonder meer een onderdeel van het Griekse culturele erfgoed.

Al wat leeft, evolueert, en dat is met deze muziek niet anders. De liedjes mogen dan hetzelfde zijn, maar de uitvoeringen, zoals je die vandaag in de muziekclubs kan horen, zijn niet helemaal hetzelfde als toen. Ze zijn mee geëvolueerd met de techniek en misschien ook met de smaak van het publiek. En dan is het onvermijdelijk dat er mensen zijn die proberen om terug te gaan naar het origineel. Dat gebeurt in alle genres, van barokmuziek tot gregoriaanse zang tot rembetika .

Voor een portie authentieke laïka kan je terecht bij het groepje "78 Strofes". De naam betekent "78 toeren" en ze willen inderdaad het klankbeeld van die oude grammofoonplaten benaderen - minus het kraken dan. Hun jachtterrein breidden ze naar voren uit tot de jaren '30, en daarmee zitten ze dan in de hoek van de rembetika . Daar liggen immers de wortels van de laïka , en beide stijlen gaan naadloos in elkaar over.

Het groepje ontstond toen een Duitse Griek in Stuttgart aan een vriend in Athene vroeg om een concert te komen spelen. Die laatste zag dat wel zitten en hij richtte hiervoor met enkele vrienden een groepje op. Dat was in 2009. De concerten - het werden er uiteindelijk twee - vonden plaats in de lente van 2010, maar in plaats van een eindpunt werd het een begin. De muzikanten hadden de smaak te pakken en besloten verder te doen.

Gaandeweg gingen ze zich specialiseren in de muziek van de legendarische zanger Stelios Kazantzidis; één van de monumenten die deze periode kenmerken. Kazantzidis overleed in september 2001, vorig jaar precies tien jaar geleden, en "78 Strofes" speelde talloze herdenkingsconcerten in heel Griekenland. Daarvoor deden ze beroep op een gastzanger, Yannis Vérgados, en de tweede stem werd geleverd door Elina Nikolitsa.

Het is met dat programma dat ze ook op het radarscherm van de Art Base verschenen. Deze muziek is zelden te horen in het buitenland en daarmee paste het concept perfect in de filosofie van dit kleine zaaltje met zijn aparte visie.

Voor het concert in Brussel kon de zanger zich echter niet vrijmaken, en Kazantzidis kan je niet zomaar door iedereen laten zingen, in elk geval niet in een avondvullend programma dat bedoeld is om zijn eigenheid te evoceren. Daarom trokken de muzikanten van "78 Strofes" hun programma weer open, van "alleen maar" Kazantzidis naar de laïka van de jaren '60 en '70, hun oorspronkelijke werkterrein dus. Ze haalden ook een andere zangeres aan boord, Matoula Zamani .

Ze wisten natuurlijk dat die goed was, dat was al langer bekend bij Griekse muziekliefhebbers. Ze moeten ook geweten hebben dat ze zes maanden eerder, in februari, voor de muzikale afsluiter had gezorgd van een druk bekeken satirisch tv-programma van Lakis Lazopoulos (die trouwens op 23 mei 2012 naar Brussel komt, meer details binnenkort ook op deze site). Half Griekenland zat toen voor de buis, en op een kwartier tijd walste Matoula die allemaal plat. Wat allicht niemand kon voorzien is dat ze de laatste maanden regelrecht furore aan het maken is in Griekenland. Geschiedenis wordt geschreven door de juiste man (m/v) op het juiste moment op de juiste plaats, en het ziet er naar uit dat Matoula Zamani aan al die criteria voldoet.

Het waarom leest u in onze biografie van haar . Hier verklappen we u enkel dat ze intussen de bijnaam "de Pasionaria van de Griekse muziek" gekregen heeft. Wie ooit Martha Frintzila in actie heeft gezien (bijvoorbeeld tijdens het festival Voix de Femmes in november 2005 ) kan zich daar wel het een en ander bij voorstellen. Matoula Zamani is ook al zo'n brok natuurgeweld (en het zal niet verbazen dat ze al met Frintzila samenwerkte). Daar komt bij dat Zamani ontwapenend spontaan en ongedwongen overkomt, en ze slaagt er op die manier wonderwel in om contact te maken met haar publiek - zelfs als dat aan de achterkant van de tv-camera zit. In de Art Base moet ze, vanaf het podium tot de eerste rij, hoop en al één meter overbruggen, dus dat komt dik in orde.

Het programma leent er zich ook toe. De jaren '60 en '70 waren bevolkt met namen die nog altijd klinken als een klok. Het was ook een periode van zorgeloos plezier, waarin de Grieken vele decennia van diepe miserie van zich af konden zetten (de crisis van 1897, de Dichasmos, de Eerste Wereldoorlog, de Klein-Aziatische Katastrofe, de crisis van de jaren '30, de dictatuur van Metaxas, de Tweede Wereldoorlog, de Burgeroorlog, ...). Het laat zich denken dat, na al die kommer en kwel, de mensen met volle teugen genoten en dat de vonken er van af vlogen. Dat wordt allemaal treffend geïllustreerd door de talloze verhalen en anekdotes die er over de legendarische componisten en vertolkers uit die tijd in omloop zijn, maar het zou ons toch echt te ver voeren om dat hier allemaal samen te vatten.

Voor de kenners vernoemen we daarom enkel de namen op de affiche van de Art Base. Als componisten worden Akis Panou , Yorgos Zambetas , Manolis Chiotis, Stavros Xarchakos en Mikis Theodorakis apart vermeld, maar er zijn er nog vele anderen en daar zullen er ook wel een paar van aan bod komen. Dat geldt ook voor de zangers: Stelios Kazantzidis, Viki Moscholiou en Grigoris Bithikotsis staan apart op de affiche, maar er staat ook bij: "enzovoorts".

Bij concerten in Griekenland focussen de muzikanten van "78 Strofes" doorgaans op minder bekende nummers uit deze periode, maar allicht zullen ze daar voor een buitenlands publiek toch enkele van de mega-successen van toen tussendoor mengen.

De bezetting ziet er dan als volgt uit:

Vassilis Panagiotopoulos speelt ook mee bij de "Angry Birds", daar "doet" hij trombone en keyboard. En als u onze biografie van Matoula Zamani gelezen heeft, dan weet u dat dit het groepje is waarmee ze, nog maar pas enkele maanden geleden, de laatste rechte lijn naar de top ingegaan is, en waarmee ze ook haar eerste eigen album "Varlígali" uitbracht.

Praktische gegevens
Vrijdag 16 maart, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 12,50 (€ 7,- voor jongeren tot 26 jaar, gratis inkom tot 16 jaar). Een "10-concerten kaart" bedraagt: € 100,-.

Informatie en reservaties: http://www.art-base.be

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Zaterdag 17 maart, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 12,50 (€ 7,- voor jongeren tot 26 jaar, gratis inkom tot 16 jaar). Een "10-concerten kaart" bedraagt: € 100,-.

Informatie en reservaties: http://www.art-base.be

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 15/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Petar Ralchev & Dimos Vougioukas

Balkan Accordion Stars

Deze twee accordeonisten zijn in hun land van afkomst grote muzikanten, de ene in Bulgarije en de andere in Griekenland. Vertrekkend vanuit een grondige kennis van de eigen traditionele muziek als basis, hebben beide heren hun grenzen steeds verder gelegd.

Petar Ralchev (Bulgarije) en Dimos Vougioukas (Griekenland) spelen accordeonmuziek uit de Balkanlanden, gipsy-muziek en eigen composities met ruimte voor improvisatie.

Praktische gegevens
Vrijdag 30 maart, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 12,50. Reductietarief voor jongeren tot 26 jaar: € 7,-. (Gratis inkom voor kinderen tot 16 jaar). Een "10-concerten kaart" bedraagt: € 100,-.

Informatie en reservaties: http://www.art-base.be

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Zaterdag 31 maart, 20u00 , Kelderzaal, De Centrale, Kraankindersstraat 2 (Ingang Ham 72), 9000 Gent (B)

Tickets: Normaal tarief: € 5,- in voorverkoop en € 7,- aan de kassa. Reductietarief: € 3,- in voorverkoop en € 5,- aan de kassa.

Voor de geïnteresseerden is er van 14u tot 17u een workshop met Petar Ralchev.

Inlichtingen en kaartverkoop: http://www.decentrale.be

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Zondag 1 april, 19u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 12,50. Reductietarief voor jongeren tot 26 jaar: € 7,-. (Gratis inkom voor kinderen tot 16 jaar). Een "10-concerten kaart" bedraagt: € 100,-.

Informatie en reservaties: http://www.art-base.be

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 15/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Music4Greece

Asymmetri Kompania & Friends

Gelukkig zijn er in Europa nog echte filhellenen met het hart op de juiste plaats. Niet van die buitenlanders die van Griekenland houden enkel en alleen voor de zon en de zee en om er een feestje te bouwen als het maar lekker goedkoop is.

Gelukkig zijn er nog Europeanen, niet-Grieken, met gevoel voor solidariteit, rechtvaardigheid en samenhorigheid, die goed beseffen dat het ergste wat je een Griek kan ontnemen niet zijn geld is, maar zijn waardigheid.

"Ik ben Griek, uit solidariteit", was de slogan van een internationale beweging die onlangs werd op touw gezet in een aantal Europese steden. Grieken en niet-Grieken kwamen er samen voor de Griekse ambassades om het onrecht dat de Griekse bevolking te beurt valt aan te klagen. Want stilaan wordt de omvang van de maatregelen die in Griekenland in sneltempo worden doorgevoerd, en de impact ervan op het dagelijkse leven van gewone Griekse burgers, ook buiten Griekenland meer en meer duidelijk.

Ook de Art Base in Brussel wil niet bij de pakken blijven zitten en heeft het plan opgevat om niet alleen morele, maar ook daadwerkelijk financiële steun te bieden aan organisaties die zich in Griekenland inzetten voor de basisbehoeften van mensen in nood, zoals voedsel en medicatie. Zo groeide aanvankelijk het idee om met plaatselijke muzikanten uit Brussel een reeks benefietconcerten te organiseren onder de noemer Music4Greece.

Music4Greece is wat het zegt: vijf muzikanten, die gewoonlijk op woensdagavond in Griekse restaurants spelen onder de naam Asymmetri Kompania , zullen een aantal van die avonden - verspreid over vier maanden - gratis spelen in de Art Base. De inkomprijs bepaalt u zelf: het minimum is € 7, op het maximum staat geen limiet. De opbrengst hiervan gaat integraal naar Griekenland. De werkingskosten zouden hopelijk gedekt moeten worden door de opbrengst van de consumpties aan de bar.

De "Asymmetri Kompania" zal in principe telkens het voortouw nemen, wie de Friends zijn is voorlopig nog een verrassing. Iedereen is welkom om aan deze benefietconcerten deel te nemen. Verschillende kandidaten, al dan niet van Griekse afkomst en in uiteenlopende muziekgenres, hebben zich reeds aangemeld om een bijdrage te leveren. De concrete invulling van deze avonden is dus nog even af te wachten, en misschien zelfs onvoorspelbaar, maar dat maakt het natuurlijk des te boeiender.

Voor deze eerste avond op 28 maart ligt het programma intussen al wel vast. Dat ziet er als volgt uit:

  • 20-21h Asymmetri Kompania met een Rembetika-programma
  • 21-21.30h " Plok-Rock Unplugged "
  • 21.30-23h Asymmetri Kompania met Rembetika

De vijf kompanen van de Asymmetri Kompania zijn:

PLOK is iets moeilijker te definiëren. Deze Brusselse groep bestaat uit twee Italianen, een Portugees en een Nederlandse Griek. Hun namen zijn Philippe, Luis, Otis en Karen, wat meteen ook de naam van de groep verklaart - of ook niet, want met deze groep zijn er geen zekerheden in het leven. Ze spelen hun eigen composities, waarin invloeden te herkennen zijn - of ook niet - van het hele gamma van Kate Bush tot Johnny Cash tot R.E.M. en, zoals de perstekst van de Art Base het zegt: "Their aim is to have a good time and to put a smile on your face". Meer moet dat niet zijn.

De andere Music4Greece concertdata zijn voorlopig: 25 april , 9 en 30 mei en 27 juni . Naarmate het aantal deelnemers groeit kunnen er nog meer data bijkomen. Het slotevenement vindt plaats op zondagnamiddag 15 juli .

De initiatiefnemers hechten veel waarde aan transparantie. Daarom wordt de opbrengst meteen na elk concert publiekelijk nageteld door iemand van de Art Base, bijgestaan door drie vrijwilligers uit de zaal. Het geld wordt de volgende dag meteen doorgestort en het stortingsbewijs zal in de Art Base voor iedereen ter inzage liggen.

De volgende projecten zijn momenteel voor steun geselecteerd:

Deze lijst kan later eventueel wijzigen. Op het slotevenement op 15 juli zal er een eindevaluatie gemaakt worden en aan iedereen getoond worden welke projecten gesteund werden.

Op al deze Music4Greece evenementen zullen ook Griekse hapjes aangeboden worden.

Kandidaten die op een andere manier willen bijdragen, kunnen eveneens contact opnemen met de Art Base.

Praktische gegevens
Woensdag 28 maart, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Volzet

Benefietavond : minimum bijdrage: € 7,- maar meer mag ook. Hapjes en dranken zijn apart te betalen.

Inlichtingen en reserveringen: http://www.art-base.be

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 15/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Grieks Feest

Van de "Griekse Vereniging Rotterdam en omstreken"

De "Griekse Vereniging Rotterdam en omstreken" organiseert haar jaarlijkse feest op 24 maart, zoals gebruikelijk in Krimpen aan den IJssel. De locatie is hetzelfde gebleven maar heeft wel een andere naam gekregen.

Voor de live muziek zorgt een nieuw gezelschap met wisselende samenstelling en zonder vaste naam. Daarom treden ze (voorlopig?) op onder de naam Paréa (Gezelschap). Ze spelen veel gevarieerde dansmuziek.

Er is uiteraard ook de bekende loterij, met vele en grote prijzen.

Meer informatie over de vereniging en haar activiteiten vindt u op hun website http://www.grieken-rotterdam.nl .

Praktische gegevens
Zaterdag 24 maart, 19u30, Pannenkoe, Cascade 1, 2923 AT Krimpen a/d IJssel (NL)

Inkom: gratis voor leden die aan hun financiële verplichtingen voldaan hebben, en voor kinderen tot 12 jaar. Anderen betalen € 5,-

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 19/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Stage Pontische dansen

Met Kyriakos Moïsidis

Op uitnodiging van Manolis Iskis zal Kyriakos Moïsidis ook in Utrecht een dansstage komen geven. Hier staan vooral de dansen van de Pontos, en dan meer bepaald die van Kars, op het programma.

Zoals bekend is de Pontos het gebied aan de zuidkust van de Zwarte Zee, waar al sinds de Oudheid Grieken woonden. In het kader van de bevolkingsuitwisseling tussen Turkije en Griekenland in 1922 moesten ze daar allemaal weg. De meesten vluchtten naar Griekenland, waar ze hun eeuwenoude tradities tot op heden vrij goed bewaard hebben. Het Pontos-gebied is heel groot en er zijn aanzienlijke verschillen in de traditie van streek tot streek. Deze stage besteedt aandacht aan die van Kars, in het oosten van de Pontos.

De dansleraar komt uit Thessaloniki. Hij was al vaker te gast in België en Nederland en heeft dus flink wat ervaring. Van Utrecht reist hij trouwens door naar Groningen, waar hij tijdens het Paasweekend ook een cursus zal geven (zie hiervoor onze april 2012 pagina).

Meer informatie over de door Manolis Iskis georganiseerde stage is te vinden op zijn website http://iskisdancing.nl .

Praktische gegevens
Van zaterdag 31 maart tot en met zondag 1 april 2012, van 12u00 tot 18u00, Dansstudio Iskis, Zevenwouden 260, 3524 CX Utrecht (NL)

Deelname: € 50 voor één dag, € 90 voor beide dagen samen. Let op : de preciese locatie wordt later bekend gemaakt.

Aanmelden per e-mail naar [aanvragen e-mail adres] of telefonisch op 31-(0)6-28188276 (Engels en Grieks), bij voorkeur vóór 21 maart.

Bij aanmelding krijgt u de nodige gegevens voor uw betaling, die uiterlijk tegen 28 maart moet ontvangen zijn om uw inschrijving definitief te maken.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 19/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

"Hoe het ‘lelijke eendje’ een sierlijke zwaan werd"

Lezing over Griekse muziek door Antoine Légat

Kerspit vzw is een organisatie die (vooral plastische) kunstenaars de kans geeft om een lang verblijf te genieten in het kader van het Groot Begijnhof in St. Amandsberg (Gent). Elke laatste vrijdag van de maand zetten ze daar de grote zaal open voor een gesprek, waar ook gewone stervelingen welkom zijn, en dan nodigen ze iemand uit om dat gesprek op gang te trekken.

Voor dit gesprek is Antoine Légat de gangmaker van dienst. Velen zullen hem kennen uit de tijd dat er nog kwaliteitskranten waren in Vlaanderen. Hij schreef daar toen (onder meer) verslagen in van Griekse concerten en hij deed dat niet alleen met veel gevoel voor taal maar ook met kennis van zaken. (Dat laatste had je toen trouwens nog nodig om in de krant te mogen schrijven.) Zijn artikels werden gelezen door zowat iedereen die naar het concert geweest was, om wat na te genieten, en ook door de anderen, om te weten wat ze gemist hadden en om het verlies wat te compenseren.

In zijn lezing zal hij de toehoorders inwijden in de ontwikkeling die de Griekse muziek tijdens de Twintigste Eeuw doormaakte, met focus op de periode van vóór de Tweede Wereldoorlog tot na de val van het Kolonelsregime .

Een meer uitgebreide beschrijving vindt u op de website van Kerspit, http://www.kerspit.be .

Praktische gegevens
Vrijdag 30 maart, 18u00, Kerspit, Groot Begijnhof 47 A, 9040 Sint-Amandsberg (B)

Inkom gratis.

Er zijn hapjes en drankjes (voor de gelegenheid ook ouzo en retsina) verkrijgbaar aan democratische prijzen.

Men vraagt om buiten het begijnhof te parkeren of op de parking van het begijnhof (voorbij nr 48).

Let op het ongebruikelijk vroege uur. De deuren openen al om 16u30. De lezing duurt van 18u tot 20u15, met drie kwartier pauze tussenin, en rond 20u30 zou alles afgelopen moeten zijn.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 29/03/2012

Terug naar het begin van deze pagina.


Valid XHTML 1.0 Strict!

[Home]  [Nieuws]  [Agenda]  [Overzicht]  [Praktisch]  [Achtergrond]

Please contact our Webmaster with questions or comments.