Oktober  2020
Home Nieuws Agenda MaandOverzicht Praktisch Achtergrond
Jaar 2015 Jaar 2016 Jaar 2017 Jaar 2018 Jaar 2019 Jaar 2020 Jaar 2021
Januari 2020
Februari 2020
Maart 2020
April 2020
Mei 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augustus 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
December 2020

Overzicht Griekse Muziek in Oktober 2020

Alle evenementen afdrukken

Enkel dit evenement afdrukken

Katerina Tsiridou Rebetiko Trio

Met hun nieuwe album "Boem"

In mei 2020 hadden Katerina Tsiridou en haar medewerkers een aantal optredens moeten geven in België en Nederland - en toen was daar ineens Covid-19 ...

Er werd dus gezocht naar nieuwe datums in het najaar, en ja hoor: wie zoekt, die vindt. De plaatsen en data staan hieronder.

In de tussentijd hebben Katerina Tsiridou en haar kompanen hun noodgedwongen rustpauze goed gebruikt. Misschien ook wel om te rusten, maar toch ook om een nieuw album klaar te stomen. Dat komen ze nu voorstellen.

Het nieuwe album heet "Boem". Inderdaad, gewoon "Boem". Maar dat moet dan wel met een Grieks oog gelezen worden, en dan wordt het "Μποέμ" . In transcriptie had het dus in feite "Boëm" moeten zijn. En dan wordt er allicht veel duidelijk.

Enige gelijkenis met de beroemde opera "La Bohème" van Giacomo Puccini is niet helemaal toevallig, want ook in het Grieks heeft "μποέμ" (bohème) dezelfde betekenis als in het Frans, waaruit het woord overgenomen werd, niet alleen door het Grieks maar onder meer ook door het Nederlands. Het verwijst naar een onbekommerde, vrolijke en ongeregelde levenswijze, met lak aan conventies en zonder zorgen voor morgen. In een West-Europese context zit je dan eigenlijk in het kunstenaarsmilieu van het Quartier Latin in Parijs, ergens rond het begin van de Negentiende Eeuw (wat ook het decor is van de opera van Puccini).

Maar in een Griekse context - zoals hier - kan die omschrijving even goed van toepassing zijn op de levenswijze van de rembetes , die pakweg een eeuw later in Piraeus muziekgeschiedenis schreven (zonder het zelf te weten, natuurlijk).

En inderdaad, op het nieuwe album van Katerina Tsiridou staan uiteraard geen opera-liedjes. Ze blijft bij de "specialité de la maison Tsiridou" , en dat is de rembetika . Er staan 16 "nieuwe" liedjes op het album, liedjes dus die zij zelf nog niet eerder op plaat zette. Het verscheen in juli 2020 en is dus nog tamelijk kakelvers als zij het in de Lage Landen komt voorstellen.

Tsiridou zelf moeten we allicht niet meer voorstellen. Voor zover nodig kunt u nog altijd terecht bij ons artikeltje op onze mei 2020 maandpagina .

We willen nog wel meegeven dat zij met twee vaste medewerkers hierheen komt. Op het podium zal dat Rembetike Trio er dan als volgt uitzien:

  • Katerina Tsiridou : zang, baglamas , percussie
  • Antonis Xindáris : bouzouki , zang
  • Nikos Protópappas : gitaar, zang

Tot slot nog even dit: tijdens de voorbereidingen van deze tournee (die extra turbulent verliepen wegens Corona) werden ook Eindhoven en Antwerpen genoemd als mogelijke stopplaatsen. Die zijn inmiddels definitief van de baan. Er werd nog lang gedacht aan een bijkomende stop in Enschede, maar ook die werd uiteindelijk geschrapt.

Nog steeds wegens Corona, en de beperkte zaalcapaciteit die daar het gevolg van is, zijn er op bijna alle locaties wel twee optredens na elkaar voorzien.

Praktische gegevens
Vrijdag 25 september, 19u00, Theater Ludens, Burg. Feithplein 95, 2273 BW Voorburg (NL)

Tickets: € 24 (kinderen betalen slechts € 12).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (deze dus) begint om 19u00 en de tweede (hieronder) om 21u30.

Beide sessies zijn imiddels wel voorbij.

Vrijdag 25 september, 21u30, Theater Ludens, Burg. Feithplein 95, 2273 BW Voorburg (NL)

Tickets: € 24 (kinderen betalen slechts € 12).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (zie hoger) begint om 19u00 en de tweede (deze dus) om 21u30.

Beide sessies zijn imiddels wel voorbij.

Zaterdag 26 september, 21u00, De X, Middelstegracht 123, 2312 TV Leiden (NL)

Tickets: € 12,50 in voorverkoop, € 15 aan de kassa. Studenten: € 10.

Let op: dit concert "speelt op verplaatsing". U moet dus niet in De X zelf zijn, op het gewone adres (hierboven), maar wel in SCHELTEMA, Marktsteeg 1, eveneens in Leiden (2312 CS).

Dit optreden is inmiddels voorbij.

Zondag 27 september, 19u00, Posthoornkerk, Haarlemmerstraat 124-126, 1013 EX Amsterdam (NL)

Tickets: € 24 (incl. € 1,- servicekosten).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (deze dus) begint om 19u00 en de tweede (hieronder) om 23u00.

Beide sessies zijn inmiddels wel voorbij.

Zondag 27 september, 23u00, Posthoornkerk, Haarlemmerstraat 124-126, 1013 EX Amsterdam (NL)

Tickets: € 24 (incl. € 1,- servicekosten).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (zie hoger) begint om 19u00 en de tweede (deze dus) om 23u00.

Beide sessies zijn inmiddels wel voorbij.

Maandag 28 september, 19u30, Podium Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, 3454 PB De Meern (Utrecht) (NL)

Tickets: € 24 (incl. € 1,- servicekosten).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (deze dus) begint om 19u30 en de tweede (hieronder) om 22u30.

Beide sessies zijn inmiddels voorbij.

Maandag 28 september, 22u30, Podium Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, 3454 PB De Meern (Utrecht) (NL)

Tickets: € 24 (incl. € 1,- servicekosten).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (zie hoger) begint om 19u30 en de tweede (deze dus) om 22u30.

Beide sessies zijn inmiddels voorbij.

Woensdag 30 september, 18u30, Matrix, Mauritsstraat 16, 3012 CJ Rotterdam (NL)

Tickets: € 15,-

Dit optreden is inmiddels voorbij.

Woensdag 30 september, 21u00, Matrix, Mauritsstraat 16, 3012 CJ Rotterdam (NL)

Tickets: € 15,-

Dit optreden is inmiddels voorbij.

Donderdag 1 oktober, 19u30, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor studenten onder de 26 jaar en werklozen).

Dit concert is inmiddels voorbij.

Donderdag 1 oktober, 21u30, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor studenten onder de 26 jaar en werklozen).

Dit concert is inmiddels voorbij.

Vrijdag 2 oktober, 19u30, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor studenten onder de 26 jaar en werklozen).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (deze dus) begint om 19u30 en de tweede (hieronder) om 21u30.

Beide sessies zijn inmiddels voorbij.

Vrijdag 2 oktober, 21u30, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor studenten onder de 26 jaar en werklozen).

Let op: er zijn twee sessies na elkaar, de eerste (zie hoger) begint om 19u30 en de tweede (deze dus) om 21u30.

Beide sessies zijn inmiddels voorbij.

Zondag 4 oktober, 15u30, Buurtcentrum Poortershoes, Oosterweg 13, 9724 CA Groningen (NL)

Tickets: € 15,-

Dit concert is inmiddels voorbij.

 

Op de site sinds: 30/04/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Yannis Kotsiras

European Tour 2020 - "Recital for piano and bouzouki"

Oorspronkelijk zou Yannis Kotsiras in mei 2020 nogmaals op "European Tour" gaan, maar zoals bekend stak het corona-virus "Covid-19" daar een stokje voor. Op 23 maart 2020 vernamen we uit verschillende goede bronnen dat Yannis Kotsiras zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen, en dat hij zijn hele "European Tour 2020" had uitgesteld naar een nader te bepalen datum in het najaar. Dat werd uiteindelijk dan oktober 2020.

Helaas ... op 31 augustus kwam er het bericht dat het concert in de Melkweg in Amsterdam andermaal uitgesteld werd, en opnieuw naar een "nader te bepalen datum". En op 22 september vernamen we dat ook Düsseldorf en Brussel in de corona-klappen zouden delen. Opnieuw uitstel dus.

De nieuwe data zijn inmiddels bekend (stand 28.9.2020), het zou nu oktober 2021 gaan worden. Derde keer, goede keer ...

Voorlopig vindt u ons tekstje over deze "European Tour" nog op de mei 2020 maandpagina .

Praktische gegevens
Vrijdag 9 oktober, 20u00, Savoy Theater, Graf-Adolf-Strasse 47, 40210 Düsseldorf (D)

Uitgesteld

Dit was bedoeld als vervanging voor het concert dat op 6 mei 2020 had moeten doorgaan, maar het werd een tweede keer uitgesteld . nu naar 9 oktober 2021 . Reeds gekochte tickets blijven geldig.

Maandag 12 oktober, 19u00, De Melkweg, Lijnbaansgracht 234a, 1017 PH Amsterdam (NL)

Uitgesteld

Dit was in feite het concert dat oorspronkellijk had moeten plaatsvinden op 8 mei 2020 . Helaas werd het een tweede keer uitgesteld nu naar 7 oktober 2021 .

Reeds gekochte tickets blijven gewoon geldig.

Dinsdag 13 oktober, 20u00, Magdalenazaal (La Madeleine), Duquesnoystraat 14, 1000 Brussel (B)

Uitgesteld

Dit concert had oorspronkelijk moeten doorgaan op 14 mei 2020 , maar omwille van het Covid-19 virus werd het een eerste keer uitgesteld naar oktober. Op 22 september werd dan beslist om het een tweede keer uit te stellen, nu naar 10 oktober 2021 . Reeds gekochte tickets blijven geldig.

 

Op de site sinds: 16/04/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Vakia Stavrou & Carlos Bernardo

"Alma Mediterránea"

Vákia Stávrou zou opnieuw naar Brussel komen met een duo van twee gitaren en een stem. Meer bepaald:

  • Vakia Stavrou : zang, gitaar
  • Carlos Bernardo : gitaar

Helaas heeft ze deze concerten moeten afzeggen. We laten ons tekstje (hieronder) toch maar gewoon staan.

Vakia Stavrou (Βάκια Σταύρου) is een Cypriotische, en ze zingt in het Portugees, het Frans, het Grieks en nog wat andere talen.

Haar liedjes gaan over de liefde, of over de zee, of over de liefde voor de zee. Die zee, dat is dan uiteraard de Middellandse Zee, en haar geliefde Cyprus situeert zij in het centrum daarvan. Met dat programma reist ze de hele wereld rond. En ze maakt overal indruk.

Zo introduceerden we haar toen ze in februari 2020 voor het eerst naar Brussel kwam voor een optreden. En wat bleek? Ook daar maakte ze een diepe indruk - met het voorspelbare gevolg dat ze nu weer terug komt, deze keer met twee optredens op rij.

Voor meer informatie over haarzelf, over haar leven en haar aanpak verwijzen we u gewoon door naar het (lange) artikel dat we de eerste keer over haar schreven. Dat staat nog altijd op onze februari 2020 maandpagina .

Praktische gegevens
Vrijdag 16 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 12,50 (normaal tarief), € 7,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Dit concert gaat niet door.

Zaterdag 17 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 12,50 (normaal tarief), € 7,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Dit concert gaat niet door.

 

Op de site sinds: 07/05/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

"Rebetiko Café"

Benefietavond met de "Kosmokrators"

Een aantal Brusselse muzikanten, die zich toeleggen op de rembetika, komen regelmatig samen in de Art Base voor een gezellige jamsessie, waarbij de "Kosmokrators" meestal het voortouw nemen.

Dat "Rebetiko Café" is inmiddels een vaste waarde geworden in het Brusselse muzieklandschap.

Normaliter is de inkom dan gratis.

Dat blijft ook zo, maar in januari 2018 beslisten ze wel om er een benefietavond van te maken. Er staat dus een collectebus aan de ingang, en er wordt gevraagd om daar een geldelijke bijdrage naar keuze in te deponeren.

Die (nieuwe) traditie wordt nu voortgezet. Deze keer gaat de opbrengst echter niet naar Griekenland, maar wel naar een vereniging die zich inzet voor kinderen in Klang Leu, in het zuiden van Cambodja.

Praktische gegevens
Zaterdag 24 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Uitgesteld

Gratis inkom, maar er werd wel van u verwacht dat u een bijdrage deponeert in de collectebus aan de ingang.

Maar ook dit evenement werd wegens Covid-19 uitgesteld naar 12 december 2020 .

 

Op de site sinds: 28/06/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dimos Vougioukas Ensemble

"Athenian Night: The noble roughness of Rebetiko"

In oktober 2019 kwam Dimos Vougioukas met zijn ensemble naar Brussel om daar hun nieuwste project voor te stellen, onder de titel "Tribute to Tsitsanis".

Nu komen ze weer terug, in dezelfde bezetting, en met een programma dat een logisch vervolg is op dat van vorig jaar.

Eerst nog even de bezetting. Het ensemble bestaat uit:

  • Eleni Dimopoúlou : zang
  • Nikos Prosilias : gitaar , zang
  • Dimos Vougioukas : accordeon
  • Dimitris Koufoyorgos : bouzouki

Deze muzikanten hebben we nogal uitgebreid toegelicht op onze oktober 2019 maandpagina . Dat artikeltje is dus het herlezen waard.

Ook de uitleg, die we vorig jaar in dat artikeltje gaven bij Vasilis Tsitsanis en zijn (belangrijke) rol in de muziek van die periode, is nog altijd relevant voor het nieuwe programma van het ensemble. We schreven toen onder meer dat Tsitsanis :

het pad [effende] voor de opkomst van de laïka , en eigenlijk kan je zeggen dat hij zelf ook mee aan die weg timmerde, want het onderscheid tussen rembetika en laïka in die periode is flinterdun. Vandaar ging het dan verder naar de endechna , met wereldberoemde componisten als Manos Hadjidakis en Mikis Theodorakis . Die hadden trouwens veel bewondering en respect voor hun grote collega.

Het is precies dat pad dat het Dimos Vougioukas Ensemble nu gaat bewandelen. Ze willen een indruk geven van de muziek zoals die in die periode in Athene te horen was, met de nadruk op de rembetika en de laïka van toen. Dat betekent liedjes van onder meer Yorgos Mitsakis , Apostolos Kaldaras , Yorgos Zambetas en nog een hele reeks anderen. Tsitsanis zelf zal uiteraard ook vertegenwoordigd zijn om deze "nacht in Athene" tot een charmant geheel te maken. En dan kunt u zelf horen hoe naadloos de overgang van de ene stijl naar de andere eigenlijk wel was.

Naschrift: helaas blijven de "Atheense Nachten" ook nu weer in Athene ... zowel de concerten als de workshop werden (opnieuw) afgelast.

Praktische gegevens
Donderdag 8 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Meer informatie : http://www.art-base.be .

Zaterdag 10 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Meer informatie : http://www.art-base.be .

 

Op de site sinds: 03/07/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dimos Vougioukas

Workshop Griekse en Balkanmuziek

De bekende (of beroemde) accordeonist Dimos Vougioukas maakt gebruik van zijn aanwezigheid in Brussel (zie hoger op deze pagina) om nog eens een workshop te geven.

Daar zal hij het vooral hebben over één van zijn vele specialiteiten: de Balkan-muziek. Dat betekent dan Roemenië, Bulgarije, Servië enzovoorts, maar natuurlijk ook Griekenland.

De workshop gaat over de muziek zelf, en dat betekent dat hij niet alleen bedoeld is voor accordeonisten. Wel integendeel: alle instrumenten zijn welkom.

Dimos Vougioukas beschikt trouwens niet alleen over een encyclopedische kennis van al deze stijlen, maar hij kan die kennis nog goed overbrengen ook.

Praktische gegevens
Zondag 11 oktober, van 13u00 tot 17u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Deelnameprijs: € 50,-

Meer informatie : http://www.art-base.be .

Let op: ook deze workshop werd afgelast, net als de concerten.

 

Op de site sinds: 03/07/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Amazonon

"Greece, Turkey, Middle East"

Vier jonge muzikanten, met vier verschillende nationaliteiten (Braziliaans, Grieks, Nederlands en Duits), met heel uiteenlopende muzikale interesses, maar met een gemeenschappelijke passie voor de makams , de bouwstenen van de oosterse muziektheorie.

Dat is in een (flinke) notendop de omschrijving van het "Amazonon" ensemble.

Zij brengen een programma waar heel wat traditionele liedjes uit Griekenland en Turkije in opgenomen zijn. Er zijn recent wel meer muzikanten die zich op dat terrein begeven, ook in Griekenland, en dat repertoire alleen al is zo immens dat je er heel wat concerten mee kan vullen.

Maar net als de rivier waar ze hun naam aan ontlenen ziet "Amazonon" het nog veel breder. Het is niet zo verwonderlijk dat ze er traditionele nummers uit het Midden-Oosten aan toevoegen, want ook die zijn immers gebaseerd op de makams . Maar ook enkele hedendaagse componisten krijgen een plaatsje op hun playlist. Dat zijn dan onder meer Efren Lopez (Spanje), Rabih-Abou Kalil (Libanon), Anouar Brahem (Tunesië), Egberto Gismonti (Brazilië), en John Zorn (USA).

Deze laatste, John Zorn, is meteen een goed voorbeeld van de diepgang waarmee "Amazonon" zijn netten uitzet. De man heeft honderden albums op zijn naam, in allerlei genres, gaande van jazz, rock, hardcore en metal tot klassiek. Hij kreeg trouwens in 2011 van de Hogeschool Gent de eretitel "Magister Artium Gandensis" voor zijn "verdiensten in de kunsten". Zijn plaatsje op het repertoire van "Amazonon" heeft hij te danken aan zijn Joodse roots, en dan meer bepaald aan zijn "Masada" project, dat honderden eigen composities omvat die geïnspireerd zijn door de traditionele klezmer -muziek.

Men kan zich dan afvragen waarom dit concert van "Amazonon" een plaatsje kreeg op onze website over Griekse muziek, terwijl er toch relatief weinig Grieks op het programma staat. Maar hun brede benadering van de makam , waarop veel Griekse muziek toch gebaseerd is, leek ons wel interessant voor liefhebbers met een wat bredere belangstelling. En misschien ook voor vele anderen, want ze beloven een zeer kleurrijk en gevarieerd programma, precies omdat ze uit zoveel verschillende bronnen putten.

De samenstelling van "Amazonon" dan. Het ensemble bestaat uit:

  • Juliano Abramovay : gitaar, fretloze gitaar, outi
  • Chrysanthi Gkika : politiki lyra
  • Daniel de Boer : contrabas
  • Jacobus Thiele : percussie

Laten we beginnen met de amazone van "Amazonon", niet zozeer omdat zij de enige Griekse is, maar wel omdat zij het makkelijkst te situeren is binnen het Griekse muzieklandschap, een landschap waar de meeste bezoekers van deze site toch wel hun weg in weten.

Het is allerminst een understatement om te zeggen dat Chrysanthi Gkika ( Χρυσάνθη Γκίκα ) "gespecialiseerd is in" de politiki lyra . Ze werd geboren in Athene in 1996 en ze legt zich al op dit instrument toe vanaf haar veertiende. Dat betekent dus: vanaf 2010 ongeveer.

Ze begon aan het Conservatorium van Athene. Daarna studeerde ze verder aan het Filippos Nakas Conservatorium, met Stratis Psaradellis als leraar. Tussendoor volgde ze seminaries in het " Labyrinth " van Ross Daly , waar ze onder meer ingewijd werd in de theorie van de makam . Dan ging ze naar Thessaloniki, waar ze aan de Universiteit van Macedonië les volgde bij niemand minder dan Sokratis Sinopoulos .

Inmiddels geeft - of gaf - ze zelf ook les op politiki lyra , zowel aan het Conservatorium van Athene als aan dat van Filippos Nakas.

Het is niet ongebruikelijk dat getalenteerde leerlingen al meteen gaan meespelen in allerlei ensembles, maar bij haar ging het toch wel erg snel. Al meteen na haar eerste lessen aan het Conservatorium van Athene mocht ze meespelen in het jeugdorkest daar.

In mei 2015 zat ze op het podium van het Megaron Mousikis in Thessaloniki, voor een concert dat bedoeld was als een introductie tot de muzikale wereld van de Grieks-Armeense mysticus en componist Georges Ivanovitch Gurdjieff (meer over hem leest u in onze bio van Vasilis Tsabropoulos of in ons artikeltje over diens concert in februari 2010 ). Ook Sokratis Sinopoulos zelf werkte hier aan mee. Alles samen waren ze met dertien muzikanten, plus twee sprekers die voor de nodige toelichting zorgden.

En zowel in 2017 als in 2018 was Chrysanthi Gkika lid van het "Mitos" ensemble van Ross Daly , samen met een tiental anderen. Dat ensemble werd specifiek opgericht om het nieuwe muziekgenre te spelen dat Ross Daly zelf "Contemporary Modal Music" noemt (zie hierover onze mei 2015 maandpagina ).

In juli 2017 speelde ze mee in een concert op Rodos, met als titel "Αϊβαλί, η πατρίδα μου" (Aïvali, mijn vaderland). Zoals de titel het al aangeeft waren daar populaire liedjes uit Klein-Azië en Constantinopel te horen.

Minstens sinds 2017 werkt ze vaak mee aan het "Tanzimat Project". De naam is afgeleid van de hervormingen in het Ottomaanse Rijk aan het begin van de vorige eeuw, en het ensemble wil dan ook de muziek uit die tijd laten herleven. Dat houdt in dat ze op zoek gaan naar de muziektradities van Constantinopel en Thessaloniki, maar ze kijken ook verder, naar de omliggende Balkanlanden en zelfs tot in de zuidelijke Kaukasus.

Eén van de andere leden van het "Tanzimat Project" is de percussionist Loukas Metaxas, in de Lage Landen vooral bekend van het "Loxandra Ensemble". Maar hij heeft dus nog (veel) meer pijlen op zijn muzikale boog, net als Chrysanthi Gkika trouwens. In september 2019 werkten ze allebei mee aan een project dat in de lijn ligt van het "Tanzimat Project", maar dat specifiek de Ottomaanse muziek wilde reconstrueren zoals die indertijd in Thessaloniki te horen was. Daarvoor hadden ze werk van vier componisten uit de achttiende en negentiende eeuw van onder het stof gehaald. Het waren Selanikli Ahmet Efendı, Artaki Candan, Necip Dede, en Şevket Beyeen, respectievelijk een Turk, een Armeniër en twee leden van het Soefi-klooster in die stad, die allemaal Ottomaanse klassieke muziek geschreven hadden. Dat werd aangevuld met enkele volkse liedjes van de Turkse gemeenschap die toen nog in Thessaloniki woonde.

In mei 2019 speelde Chrysanthi Gkika mee in één van de concerten van een hele reeks, eveneens in Thessaloniki, waar allerlei soorten muziek uit die regio aan bod kwamen, van klassiek tot traditioneel. Zij zat toen mee in het 25 man sterke ensemble dat, onder de artistieke leiding van Sokratis Sinopoulos , het onderdeel "dialoog tussen Griekse en Armeense traditionele muziek" voor zijn rekening nam.

Omdat ze zo'n veelzijdig talent is, weet men haar ook te vinden als er een politiki lyra nodig is voor een programma op de radio of de televisie, of als er een plaat moet gemaakt worden. Het doet er dan niet zoveel toe wat er precies moet gespeeld worden, bij haar ben je altijd wel aan het juiste adres.

In 2016 werkte ze bijvoorbeeld mee aan het album "Τα Μάθκια τα Γιαλλούρικα" (Ta Mathkia ta Giallourika) . Het bevatte twaalf traditionele - maar inmiddels vergeten - Cypriotische liedjes, bij elkaar gesprokkeld door Christos Georgiadis, een Cypriotische musicoloog, zanger en muziekdocent, die ooit nog Byzantijnse muziek studeerde bij Simonas Karas , acht jaar lang.

Een jaar later, in 2017, speelde ze mee op een dubbel-cd van Petros Gaïtanos . Die productie heette "Διδαχές & Ήμνοι Της Ορθοδοξίας", en de Engelse titel "Teachings And Hymns Of Orthodoxy" zal wel geen vertaling behoeven. Het bevat inderdaad allemaal (stukjes van) Byzantijnse hymnen, vijftig in totaal, en het is bedoeld als een soort introductie tot de Orthodoxe kerkmuziek.

Als een soort kers op de pudding is er dan het album van ... Yorgos Dalaras , dat in 2018 verscheen onder de titel "Έρωτας Ή Τίποτα" (Erotas i tipota, Liefde of niks). Zoals het een album van deze grote ster betaamt staan er nog een heleboel indrukwekkende namen in de lijst van muzikanten. Om er maar enkele te noemen: Iraklis Vavatsikos (accordeon), Manolis Pappos ( bouzouki ), Kyriakos Gouventas (viool), ... plus Chrysanthi Gkika .

En als voorlopig toetje is er het album "Νανουρίσματα" (Nanourismata, Wiegeliedjes), uitgebracht in 2019. Die wiegeliedjes worden gezongen door zwaargewichten als Glykeria , Yannis Kotsiras , Alkinoos Ioannidis , Melina Aslanidou en nog een paar anderen. Negen van de liedjes zijn nieuw, de vier andere zijn traditionele liedjes van respectievelijk Kreta, Pontos, Klein-Azië en Cyprus. Voor het eerste werd de Kretenzische lyraris (en zanger en liedjesmaker en muziekleraar) Manos Pyrovolakis opgetrommeld, voor het Pontische liedje deed men beroep op Kostas Ageris en zijn kementzes , en voor het Klein-Aziatische nummer was er dan uiteraard een politiki lyra nodig. Daarvoor was de producer gaan aankloppen bij ... Chrysanthi Gkika .

En dat alles binnen de tien jaar nadat ze begon met dat instrument. Het is dan misschien niet overdreven om van een bliksemcarrière te spreken?

Enkele jaren geleden kwam ze in contact met Charis Laurijsen, de Nederlands-Griekse lavta -speler. Samen met de zangeres Petroula Irodotou richtten ze het "Απλό Τρίο" (Aplo Trio) op. Letterlijk is dat "het simpele trio", maar het enige wat er "simpel" aan is, dat zijn de bewerkingen van de traditionele liedjes die ze maken. Die willen ze bewust zo sober mogelijk houden, kwestie van het samenspel tussen de lafta en de politiki lyra goed tot zijn recht te laten komen. Per saldo was dat indertijd ook een veel voorkomende bezetting. Voor hun repertoire gaan ze op zoek in Klein-Azië en Constantinopel, maar ook op het Griekse vasteland en de eilanden.

Ze treden ook op als duo, maar dan opereren ze onder de naam "Lyrian Modus". Op die manier waren ze al een paar keer in Nederland te horen, vooral dan in Rotterdam, waar Charis Laurijsen nog steeds een stevige voet aan wal heeft. Zoals bekend studeerde hij daar aan de CODARTS universiteit, en Chrysanthi Gkika begeleidde hem trouwens toen hij daar in juni 2018 zijn studies afsloot met het recital dat hem zijn master zou opleveren.

En dan echt als afsluiter is er nog een buitenbeentje. In de eerste maanden van 2020, vlak voor het Covid-19 virus een abrupt einde maakte aan concerten en dergelijke, speelde het tweetal mee met het befaamde Nederlands Blazers Ensemble. En wat stond er daar op het programma? De "Negende" van Beethoven ... Logisch eigenlijk, want 2020 was het Beethoven-jaar (of had dat toch moeten worden). Het is dan iets minder logisch dat er daar een lavta en een lyra aan te pas moesten komen, maar het was dan ook een heel eigen bewerking van en voor het NBE, met de nodige ruimte voor improvisatie op het thema.

En ook in het programmaboekje van het NBE wordt Chrysanthi Gkika trouwens geïntroduceerd als "Griekse lyra-specialiste". Daarmee zijn we dan terug bij het (under)statement waarmee wij dit deel van ons artikel begonnen.

En we zitten meteen ook in Rotterdam, waar in september 2016 ook Juliano Abramovay was neergestreken om er te studeren aan de Codarts.

Deze Braziliaanse multi-instrumentalist is geboren en getogen in São Paulo. Hij begon er zijn muziekstudies op de klassieke gitaar, maar schakelde al snel over op de fretloze gitaar. Dan was het maar een kleine stap naar de baglamas en de outi , want ook die snaarinstrumenten hebben geen fretten. Zo kan je er de kwarttonen op spelen die veelvuldig gebruikt worden in de Oosterse muziek. Het zal dan wel geen toeval zijn dat Abramovay tegelijk ook de Griekse en Turkse traditionele muziek ging bestuderen.

Dat was meteen ook wat hem naar Rotterdam bracht. Daar ging hij namelijk studeren aan de afdeling Turkse Muziek van de Codarts universiteit. Uit São Paulo bracht hij al een bachelor klassieke gitaar en een master in compositie mee. In Rotterdam deed hij daar nog een tweede master bovenop, deze keer op fretloze gitaar. Dat diploma behaalde hij met onderscheiding. Momenteel (2020) doctoreert hij aan de Durham University (UK), en tegelijk werkt hij als onderzoeksassistent aan de Codarts, waar hij masterstudenten begeleidt.

In Rotterdam had hij zich (nog verder) laten inwijden in de theorie van de Ottomaanse klassieke muziek, onder leiding van Kudsi Erguner en Michalis Cholevas. De eerste wordt niet alleen beschouwd als de beste ney -speler ter wereld, hij heeft ook internationaal een stevige reputatie als musicoloog en hij is bekend omwille van zijn diepgaand onderzoek naar vergeten aspecten van allerlei Oosterse muziektradities. En ook Michalis Cholevas is specialist in deze materie.

Uiteraard bracht Juliano Abramovay dat alles meteen in de praktijk. In São Paulo had hij al enkele ensemble opgericht, met namen als "Grand Bazaar" of "Orkestra Bandida". Hij had er meegewerkt aan het "Programa Vocacional", een project om de rijkdom van de muziek tot bij de kansarme bewoners van de sloppenwijken van São Paulo te krijgen. Hij had muziek geschreven voor films en theaterstukken, en hij had meegewerkt aan een aantal plaatopnames.

In Rotterdam zat hij uiteraard ook niet stil. Zo speelt hij mee in - onder meer - het "Mundus Quartet", dat in 2019 ontstond om de muziek van de eeuwenoude Zijderoute te verkennen. En hij richtte zelf ook enkele ensembles op, zoals het "Magma Project" (opgericht in 2017) en natuurlijk ook het "Amazonon" ensemble zelf - waar dit artikeltje tenslotte over gaat.

Het ensemble werd ergens in 2018 opgericht, en de bezetting is al een paar keer gewijzigd. Soms spelen (of speelden) ze als trio.

De contrabassist, Daniel de Boer , is blijkbaar al wel van in het begin aan boord van "Amazonon". Hij werkt trouwens al langer samen met Abramovay. Zo begeleidde hij hem bijvoorbeeld al tijdens zijn "master recital" in 2017, op het einde van zijn eerste jaar studie.

Daniel de Boer werd ergens rond 1990 ergens in Nederland geboren, en behalve contrabassist is hij ook gitarist, zanger en componist, en hij begon zijn muziekstudies bij de drums. Aan de Codarts universiteit studeerde hij klassieke contrabas, maar zijn muzikale belangstelling is (nog) veel breder: pop, jazz en natuurlijk ook wereldmuziek.

Uiteraard speelt ook hij nog in heel wat andere ensembles. Een opmerkelijk voorbeeld daarvan is het "Ricciotti Ensemble", dat zichzelf omschrijft als een "straatsymfonieorkest". Met 42 jonge muzikanten willen zij symfonische muziek tot bij de mensen brengen, en ze ook daar laten klinken waar ze anders nooit komt. Dat is dan niet alleen op straten en pleinen, maar ook in asielzoekerscentra, ziekenhuizen, verzorgingsinstellingen, gevangenissen en dergelijke. Daniel de Boer speelt er contrabas en basgitaar.

Hij speelt ook contrabas in het 15 man (m/v) sterke "jong Nederlands Blazers Ensemble", hij heeft zijn eigen trio "Koppen", hij speelde een paar keer samen met Charis Laurijsen, en ook met Jacobus Thiele trad hij al op vooraleer ze samen in "Amazonon" terecht kwamen,

De drummer en percussionist Jacobus Thiele is afkomstig van Braunschweig (Duitsland). Hij drumt vanaf zijn elfde, eerst vooral rock en pop, maar rond zijn twintigste "bekeerde" hij zich (ook) tot de jazz. Nog wat later deinde zijn belangstelling nog wat verder uit, naar Afro-Cubaanse en Braziliaanse ritmes, en dan naar de Arabische muziek en de muziek van de Balkan.

Dat bracht hem in 2010 naar Rotterdam, waar hij aan de Codarts onder meer Arabische en Braziliaanse percussie ging studeren. Hij was er dan ook als de kippen bij toen er daar in 2011 het "Olduvai Ensemble" opgericht werd. Dat wilde zich gaan toeleggen op "muzikale grensoverschrijdingen", met vooral nieuwe composities maar altijd binnen de wereldmuziek.

Inmiddels heeft Jacobus Thiele nog in een heleboel andere bezettingen op het podium gezeten, vaak als lid van een "naamloos" ensemble. Zo werkte hij vanaf februari 2020 mee aan het project "Voorbij Mauthausen" van Maja Kuijper (dat we toelichtten op onze april 2020 maandpagina , omdat het in die maand definitief uit de startblokken had moeten gaan als er geen Covid-19 pandemie geweest was). Maar ook hij werkte al samen met Charis Laurijsen en diens Kretenzische laouto .

Gegeven zijn belangstelling voor Braziliaanse ritmes zal hij allicht zijn oren gespitst hebben toen Juliano Abramovay in 2016 daar ineens in de Codarts kwam binnenzeilen, en uiteraard was hij meteen van de partij toen "Amazonon" boven de doopvont gehouden werd.

Het ensemble reisde in 2019 naar Brazilië, waar ze een reeks optredens gaven en dan meteen maar hun eerste album opnamen. Dat werd heel toepasselijk en heel gewoon "Amazonon" gedoopt. In het voorjaar van 2020 zouden ze dan weer terug gaan om het officieel voor te stellen aan het Braziliaanse publiek, maar toen was er natuurlijk die Covid-19 ...

De primeur zal dan misschien toch voor de Lage Landen zijn, en na het lezen van al het bovenstaande bent u alvast goed voorbereid om naar hen te gaan luisteren.

Praktische gegevens
Zaterdag 24 oktober, 20u00, Mezrab, Veemkade 576, 1019 BL Amsterdam (NL)

AFGELAST !

Tickets: € 10,-

Let op: dit concert werd afgelast (op 16.10.2020).

Meer informatie : https://mezrab.nl/events/amazonon-chega-de-saudade-magic-carpet-sessions/ .

Vrijdag 30 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 12,50 (normaal tarief), € 7,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Dit concert werd afgelast wegens de corona-maatregelen.

Meer informatie : http://www.art-base.be .

 

Op de site sinds: 09/07/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Monsieur Doumani

European Tour 2020

De Cypriotische groep "Monsieur Doumani" gaat opnieuw op "European Tour".

Die had eigenlijk al in april 2020 moeten plaatsvinden, toen exact een jaar nadat ze de vorige keer in de Lage Landen passeerden, maar ja ... Corona ...

Ze hadden toen een hectisch reisschema, dat hen in sneltreinvaart door Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Servië, Kroatië en Slovenië. Elf optredens op twaalf dagen tijd, het is een "European Tour" om "u" tegen te zeggen. Maar ja, wat zeg je anders tegen een "Monsieur"?

En dat was dan alleen nog maar in april 2020. In juni en juli hebben ze ook nog optredens in Polen, Italië, Spanje, Engeland, Noorwegen, Maleisië (!), Cyprus en Griekenland in hun agenda staan. En in augustus zouden ze optreden in Japan. Een minuscuul virusje trok een dikke streep door deze rekening.

Dat doet niets af aan het feit dat ze toen duidelijk "goed in de markt lagen". Die markt is tegenwoordig wat gekrompen, maar "Monsieur Doumani" doet het toch nog relatief goed. Dat is misschien mee te danken aan hun prijs van "Best Group" die ze tijdens de "Songlines Music Awards 2019” in de wacht sleepten. Daarnaast ende daarenboven waren ze ook nog geselecteerd om zich op WOMEX 2019 te komen voorstellen.

Dat alles verhoogt natuurlijk enorm hun zichtbaarheid bij de programmeurs van de gevestigde podia van wereldmuziek.

Wij schreven al een uitgebreid artikel over hen toen ze in april 2019 hierheen kwamen om hun (toen) nieuwe album "Angathin" kwamen voorstellen. We hadden het toen niet alleen over de groep zelf, maar ook over de inhoud en de achtergronden van dat (veel geprezen en veel gelauwerde) album. De optredens van hun "European Tour 2020" zijn nog altijd geschraagd op dat zelfde "Angathin" , vandaar dat we u gewoon kunnen doorverwijzen naar het artikel op onze april 2019 maandpagina .

Voor de concerten van deze maand moet daar immers niets wezenlijks aan toegevoegd worden.

Maar helaas: ook deze "herkansing" werd afgelast omwille van de Covid-19 maatregelen.

Praktische gegevens
Vrijdag 23 oktober, 21u00, Muziekclub 't Ey, Koutermolenstraat 6b, 9111 Belsele (Sint-Niklaas) (B)

AFGELAST !

Tickets: € 15,- (of € 12 voor leden).

Meer info : https://tey.be/programma/2020/10/23/monsieur-doumani .

Dit concert werd afgelast. Of toch niet helemaal, want er komt nu een optreden in de plaats van Maria en Elina Markatatou en hun collega's van het Antwerpse conservatorium (zie wat verder naar onderen op deze pagina)

Zaterdag 24 oktober, 20u00, Muziekpublique, Molière theater, Naamsepoortgalerij, Bolwerksquare 3, 1050 Brussel (Elsene) (B)

AFGELAST !

Tickets: € 13 in voorverkoop (€ 9 voor leden, € 19 voor een lidkaart met dit concert inbegrepen).

Meer info : https://muziekpublique.be/concerts/20201024-monsieur-doumani/?lang=nl .

Dit concert werd geannuleerd. Kaartkopers worden gecontacteerd door Muziekpublique.

 

Op de site sinds: 15/09/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

"The Four traditions of Mandolin Music in Greece"

De Antwerps-Kretenzische zussen Elina en Maria Markatatou komen met een vervolg op hun project "The Four traditions of Mandolin Music in Greece" .

Deze aflevering was eigenlijk gepland voor maart 2020 maar daar stak het piepkleine Covid-19 virusje een stevig stokje voor.

Maar uitgesteld is niet verloren, en nu wordt er een tweede poging gedaan. De bedoeling is en blijft dezelfde: fondsen werven voor het doctoraatsonderzoek over dit onderwerp waar Elina en Maria Markatatou mee bezig zijn. Voor zo'n onderzoek is immers heel wat veldwerk nodig. Dat moet - uiteraard - ter plaatse in Griekenland gebeuren, en dat kost - uiteraard - heel wat geld.

Tijdens dit nieuwe concert zullen ze de eerste resultaten van dat veldwerk toelichten, enerzijds allicht om te bewijzen dat het geld voor verder onderzoek goed besteed zal worden, en anderzijds om het publiek toch iets waardevols te geven in ruil voor de prijs van hun ticket.

Aan dit concert zouden inderdaad niet minder dan veertien muzikanten meewerken. Dat zijn:

  • Zang : Asimina Karamperopoulou, Arsenis Gionis
  • Mandoline : Maria Markatatou, Elina Markatatou, Gerda Abts, Charlotte Leemans
  • Gitaar : Mathijs Ignoul, Manolis Fragiadakis
  • Viool : Barbara Bergillos Castillo, Lidia Sierra
  • Viola : Eleni Tsiotsiou, Paloma Pérez Garcia
  • Cello : Beatriz Laborda Gonzalez
  • Piccolo, fluit : Sandra Vives Caudeli

Samen zullen die een goed beeld proberen te geven van elk van de vier tradities binnen de Griekse muziek waarin de mandoline een prominente rol speelt: de Ionische Eilanden, Klein-Azië, Athene en Kreta.

Het zal allicht bekend zijn dat Elina en Maria Markatatou hiermee niet aan hun proefstuk toe zijn, maar een korte herhaling van de hoofdlijnen kan misschien toch geen kwaad.

Ze hadden al heel wat bagage op zak toen ze enkele jaren geleden naar Antwerpen kwamen om zich daar aan het Koninklijk Conservatorium verder te bekwamen in de mandoline. Ze hadden al uitgebreid muziektheorie gestudeerd (en wiskunde, maar dat doet hier niet ter zake), en ze speelden ook al uitstekend mandoline (en bouzouki en gitaar, maar dat doet hier al evenmin ter zake).

Hun kennis van de mandoline , zoals ze die van Kreta mee naar Antwerpen brachten, bleek daar echter geen voordeel te zijn, wel integendeel. In de klassieke muziek wordt dat instrument namelijk op een andere manier bespeeld dan in de traditionele Kretenzische muziek, en ze moesten dus eerst de vingerzettingen, die ze aangeleerd hadden, weer "afleren".

Uiteraard leerden ze die niet echt af, ze schoven ze alleen wat opzij. Voor hun eindwerk besloten ze om die verschillen in speeltechniek grondig in kaart te brengen, en voor de goede orde deden ze er nog de technieken van de drie andere tradities bovenop. Ze beschreven nauwkeurig allerlei intrigerende details, dingen die je als leek normaal niet opmerkt maar die wel van belang zijn voor de kenmerkende klank van elk van de vier speelstijlen. In de ene traditie worden de snaren bijvoorbeeld altijd van boven naar onder aangetokkeld, in een andere traditie moet dat met op- en neergaande bewegingen gebeuren. Soms tokkel je de snaren aan boven het klankgat, soms is dat hoger, op de nek van de mandoline.

Het resultaat van dat onderzoek, uitgeschreven in hun thesis, leverde hen niet alleen hun bachelor diploma op, maar ze besloten het ook toegankelijk te maken voor een breder publiek. Dat resulteerde in een voorstelling die in maart 2018 in Kapellen in première ging en die sindsdien verschillende keren werd uitgevoerd, tot in het buitenland toe. In die voorstelling hadden ze ook aandacht besteed aan het visuele aspect. Met eenvoudige middelen wisten ze de juiste sfeer op te roepen, van een Kretenzisch trouwfeest bijvoorbeeld, of van een Atheens cabaret. Ook de kenmerkende dansen van elke regio waren niet vergeten.

Daarmee waren de vier tradities dus in kaart gebracht, maar dan wel op de manier waarop die zich vandaag de dag manifesteren.

De volgende vraag was dan: hoe komt het eigenlijk dat een westers instrument als de mandoline zich op korte tijd zo naadloos kon integreren in de speelstijlen van vier heel verschillende streken van Griekenland? Men neemt aan dat het instrument daar ergens rond het einde van de Negentiende Eeuw zijn intrede deed, maar toch veroorzaakte de Atheense instrumentenbouwer Dimitrios Mourtzinos al commotie tijdens de wereldtentoonstelling van 1899 in Parijs. Hij had daar een mandoline ingezonden die zó goed was dat de jury niet wilde geloven dat ze in het "achterlijke" Griekenland gebouwd was. Er kwam bijna een diplomatieke rel van, en de verontwaardigde Mourtzinos bood aan om ter plekke een nieuw exemplaar te bouwen, onder de ogen van de jury. Toen moesten ze het wel geloven en hij kreeg zijn bronzen medaille. Hij won later nog meer prijzen, onder meer op de internationale tentoonstellingen van Oostende (1904) en Luik (1905). Dat roept heel wat vragen op. Waar had de man zijn kennis vandaan? Door wie werden die uitstekende mandolines bespeeld, en voor welke muziek werden ze gebruikt?

Het zou bijvoorbeeld ook interessant zijn om te weten hoe het komt dat een klassiek geschoolde componist als Manos Hadjidakis "zomaar ineens" een mandoline in zijn meer populaire muziek is gaan gebruiken - en dan niet op de manier zoals hij dat allicht tijdens zijn studies had geleerd, maar wel op een manier die beter aansloot bij wat er toen in Griekenland gangbaar was. Van wie heeft hij dat geleerd? Of heeft hij misschien zelf een eigen stijl gecreëerd? Maar op welke basis dan?

Soortgelijke vragen kan men zich stellen bij de andere drie tradities.

Het zijn dergelijke vragen die Elina en Maria Markatatou bezighouden in het kader van hun lopende doctoraatsonderzoek. Daarin willen ze niet alleen de huidige speeltechnieken verder in kaart brengen, maar ook zoveel mogelijk informatie zien te verzamelen over de evolutie van die techniek. Wat werd er wanneer veranderd in de speelwijze om de klank van de mandoline beter te laten aansluiten bij de plaatselijke traditie? Of heeft de traditie zich misschien wat aangepast aan de nieuwkomer? Tenslotte is er iets dergelijks ook in Epirus gebeurd toen de westerse klarinet daar de plaats innam van de aloude flogera , met behoud dan wel van de pentatonische elementen van die muziek.

Het wordt hoog tijd om dat materiaal boven water te krijgen en het vast te leggen voor het nageslacht, want heel wat oudere muzikanten, die nog een deel van die evolutie hebben meegemaakt, zijn al niet meer onder ons.

Ook in Griekenland zelf beseft men het belang van dit onderzoek. Overal waar de meisjes gaan krijgen ze de enthousiaste medewerking van archivarissen, bibliothecarissen, verzamelaars, onderzoekers, en natuurlijk ook van de plaatselijke muzikanten.

Dit project is trouwens niet alleen interessant vanuit het standpunt van de Griekse traditie. Ook internationaal kan er heel wat geleerd worden door al die verschillende speeltechnieken vast te leggen. En die technieken kunnen dan op hun beurt misschien gebruikt worden door andere muzikanten wereldwijd, die steeds meer hun eigen stijl gaan ontwikkelen.

Redenen te over dus om naar dit "fundraising concert" te gaan luisteren. Het nageslacht zal u dankbaar zijn - om maar te zwijgen van de onderzoekers en hun collega-muzikanten. En u bezorgt uzelf er ook nog een aangename avond mee. Het is niet voor niets dat het publiek, dat in december 2019 een eerder concert van deze muzikanten meemaakte, het er na afloop roerend over eens was: "Dit is zonnige muziek!".

De "officiële" beschrijving van dit onderzoeksproject is te lezen op de website van de Antwerpse Universiteit, op https://www.ap.be/project/de-vier-tradities-van-de-griekse-mandoline-muziek .

En uiteraard is er ook nog de website van Maria en Elina Markatatou zelf, die vindt u op https://markatatou.com/ .

Praktische gegevens
Fundraising concert
Zondag 4 oktober, 15u00, MuziekEnWoordAcademie, Schoolstraat 44, 2970 Schilde (B)

Tickets: € 20,- in voorverkoop. Gratis inkom voor studenten en kinderen tot 12 jaar.

Dit concert is voorbij, reserveren is niet meer mogelijk.

Vrijdag 23 oktober, 21u00, Muziekclub 't Ey, Koutermolenstraat 6b, 9111 Belsele (Sint-Niklaas) (B)

Tickets: € 13,- (of € 10 voor leden).

Dit concert is inmiddels voorbij.

Het was bedoeld als vervanging voor het optreden van de Cypriotische groep "Monsieur Doumani", die door de (anti)corona-maatregelen verstek moest laten gaan.

Als vervangers werd dit ensemble uiteraard relatief laat ingeschakeld. Het is dan logisch dat de bezetting in 't Ey niet helemaal dezelfde zal zijn als die in Schilde, waar ze volop tijd hadden om een gaatje vrij te houden in de agenda's van hun collega-muzikanten.

Volgens onze meest recente informatie (13.10.2020) zou de bezetting in 't Ey er als volgt uit gaan zien:

  • Marilena Chrysochoidi : zang
  • Elina Markatatou : mandoline
  • Maria Markatatou : gitaar
  • Barbara Bergillos Castillo : viool
  • Bea Laborda : cello
  • Sandra Vives Caudeli : fluit

Het is uiteraard denkbaar dat dit lijstje niet helemaal in steen gebeiteld zal blijken. Maar dat zal allerminst een probleem zijn, noch voor de muzikanten zelf noch voor het publiek.

Het is ook niet helemaal duidelijk of het letterlijk hetzelfde programma zal worden dat we hierboven beschreven. Het is even goed denkbaar dat het meer in de lijn ligt van hun project "From Greece to the end of the world" dat we op onze juli 2020 maandpagina toelichtten. Maar ook dat zal er niet echt veel toe doen, het wordt hoe dan ook een concert met "zonnige muziek".

 

Op de site sinds: 19/09/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Rebetiko Trio

Minder dan drie weken na het optreden van Katerina Tsiridou en haar " rembetiko trio" in de Matrix in Rotterdam wordt het podium daar ingenomen door een ander "Rebetiko Trio" .

Elke gelijkenis is natuurlijk niet louter toevallig. Als drie muzikanten met elkaar een programma met rembetika muziek brengen, dan ligt de naam binnen handbereik.

De drie musketiers zijn deze keer de volgende:

  • Dimitris Maris : bouzouki , zang
  • Vanessa Kourtesi : zang
  • Vangelis Chatzigiannis : gitaar, zang

Minstens twee van de drie namen zullen bekend zijn bij de liefhebbers van Griekse muziek in de Lage Landen.

Dimitris Maris (Δημήτρης Μάρης) bijvoorbeeld speelt ook bouzouki bij "Mále Vráse" en bij het "Selitsiani Trio". Beide ensembles zijn erg actief in Nederland, maar af en toe zakken ze toch af naar het verre buitenland, zoals Brussel en nog verder.

Dimitris Maris groeide trouwens op in Larissa, Griekenland. Zijn vader was gitarist. Vanaf zijn zevende volgde zoon Dimitris al gitaaronderwijs bij Vangelis Sfikas. In 2008 begon hij naast folkgitaar ook baglamas en bouzouki te spelen als autodidact. Hij is naar eigen zeggen geïnspireerd door Griekse componisten uit de jaren dertig en veertig, zoals Spyros Peristeris, Vasilis Tsitsánis , Markos Vamvakaris en Kostas Skarvelis. Volgens onze informatie woont hij in Nederland, maar de laatste jaren zit hij vaak in Griekenland, waar hij samenwerkt met gerenommeerde muzikanten uit o.a. Athene, Larissa en Volos.

Ook Vanessa Kourtesi (Βανέσσα Κουρτέση) is actief in een hele reeks ensembles. Het meest bekende is misschien wel het zeven man (m/v) sterke "Circle Orchestra", en anders is heeft ze ook nog het "Serenade Ensemble" of het "Bracera Trio" op haar visitekaartje staan. Vooral de twee eerstgenoemde groepen zijn echte "multinationals", in dit geval dus met leden van verschillende nationaliteiten. De rode draad die hen verbindt is vaak de Codarts Universiteit in Rotterdam.

Het was inderdaad de drang naar kennis en de liefde voor zang die Vanessa Kourtesi naar Rotterdam bracht, ergens rond 2017. Ze is echter een geboren en getogen Atheense, en ze zingt al van toen ze nog een klein meisje was. Als groot meisje studeerde ze moderne zangtechnieken, waarbij de aandacht voor de menselijke stem als muziekinstrument centraal stond. Dat impliceert het aftasten van de mogelijkheden van dit "instrument", en het hoeft dan niet te verbazen dat zij zich ook ging toeleggen op fado, gospel en andere zangstijlen waar de stem een grote rol speelt. Het zal misschien wat meer verbazen - of misschien toch niet - dat zij tussendoor ook nog een diploma rechten behaalde aan de Universiteit van Athene.

De gitarist Vangelis Chatzigiannis (Βαγγέλης Χατζηγιάννης) lijkt in dit "Rebetiko Trio" de "nieuw te doene ontdekking". Dat vonden ze alvast in Schiedam, de gemeente tussen Rotterdam en Vlaardingen waar hij momenteel woont. Daar realiseerde men zich dat er "achter vele voordeuren van Schiedam-Oost heel wat muzikaal talent schuilgaat". Met het project "Troubadours van Oost" wilde men dat zichtbaar maken, maar toen kwam de Covid-19 pandemie ook hier roet in het eten gooien. Maar daarom niet getreurd. "Het project werd in allerijl omgebogen; tijdens de lockdown staken de troubadours hun wijkgenoten een muzikaal hart onder de riem met video-optredens vanuit hun huiskamer of een stil plekje in de wijk, gevolgd door een reeks intieme besloten concerten voor de omwonenden van een aantal binnentuinen." Vangelis Chatzigiannis was (en is) één van die troubadours.

Nu de teugels wat gevierd kunnen worden blijft hij toch "muzikale riemen steken", maar hij mikt nu op de harten van het publiek van de Matrix.

Praktische gegevens
Zaterdag 17 oktober, 19u30, Matrix, Mauritsstraat 16, 3012 CJ Rotterdam (NL)

Tickets: € 10.

Dit optreden is voorbij, reserveren is niet meer mogelijk.

 

Op de site sinds: 12/10/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Valid XHTML 1.0 Strict!

[Home]  [Nieuws]  [Agenda]  [Overzicht]  [Praktisch]  [Achtergrond]

Please contact our Webmaster with questions or comments.